خالق جیپور (جایپور) و جاماییکا ۵۰ ساله شد

نگاهی به کارنامه‌ی سباستین پوشون

Sébastien Pauchon (متولد 1971)، طراح برجسته‌ی سوییسی، یکی از طراحان صاحب سبک و خوش‌نام بازی‌های فکریه که در ایران -و چه بسا در جهان- بیش از هر چیز، با بازی جیپور (جایپور) شناخته می‌شه و می‌شه گفت که اسمش با اسم این بازی گره خورده.

سباستین پوشون، بعد از مدتی مطالعه و تحصیل ناتمام در رشته‌ی شرق‌شناسی (فرهنگ و زبان چینی و ژاپنی) و چند سال تلاش برای ورود به دنیای بیلیارد حرفه‌ای، در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی، وارد صنعت بردگیم شد…

می‌گن اولین برخورد پوشون با بردگیم‌های امروزی، مربوط می‌شه به وقتی که خواهرش، همین‌جوری اتفاقی، یه بازی Condottiere (کاری از استاد دومینیک ارهارد) خرید و به خونه آورد و یکی دو هفته بعدش، سباستین، در جواب حرکت خواهرش، بازی Carcassonne (شاهکار کلاوس یورگن ورده) رو خرید.

خود پوشون، شگفتی خودش رو از مواجهه با نسل جدید بردگیم‌ها، این‌طوری بیان کرده: در طول تعطیلات آخر هفته، چندین بار بازی کردیم. عالی بود. باورم نمی‌شد که چقدر با بازی‌های کلاسیکی که قبلا تجربه کرده بودم، فرق می‌کردن.

سباستین پوشون طراح

پوشون که قصد داشت بازی بیلیارد رو -که زمان زیادی ازش می‌گرفت- کنار بذاره و -به قول معروف- بیش‌تر در خدمت خانواده‌ش -که به تازگی، یه نوزاد دختر هم به‌ش اضافه شده بود- بکنه، کم‌کم جذب صنعت بردگیم شد. جالبه بدونین که پوشون، کارش رو با طراحی افزونه‌های کوچکی برای کاتان (کلاوس توی‌بر) و سیتادلز (برونو فدوتی) شروع کرد و در سال 2003 هم با شرکت در یه مسابقه‌ی طراحی، تونست بین 20 نفر برتر قرار بگیره.

مراسم اهدای جوایز در فرانسه برگزار می‌شد و پوشون، اون‌جا با دو تا از خفن‌ها دنیای بردگیم، یعنی سرژ لاژه (Serge Laget) و برونو کاتالا آشنا شد و چنین شد که مسیر زندگانی‌اش دگرگون شد. از طریق کاتالا، پوشون با فدوتی و بعد هم با جناب سیریل دمگدین (Cyril Demaegdin)، مدیر کمپانی Ystari آشنا شد و این آشنایی، منجر به خلق اولین بازی پوشون، یعنی اصفهان (Yspahan) شد.

yspahan

 اولین بازی (اولین بازی جدی و مهم) پوشون، بازی اصفهان (Yspahan) بود که در سال ۲۰۰۶ روانه‌ی بازار شد و با نامزدی جایزه‌ی Spiel، به سرعت، اسم پوشون رو بر سر زبون‌ها انداخت… موضوع بازی اصفهان، تجارت و داد و ستد در شهر اصفهان، نصف جهان، در اوج دوران شکوفایی‌ش، یعنی عصر صفویه بود… جالبه بدونین که بازی کورینت یا کورینث (Corinth)، محصول 2019 -که در ایران، با نام جمعه بازار تولید شده- در حقیقت، بازآفرینی همین بازی اصفهان‌ئه…

corinth

در همون سال، یعنی سال 2006، پوشون -که دیگه کاملا راه خودش رو پیدا کرده بود- با همکاری دوستش، ملکوم برف (Malcolm Braff) -که یه پیانیست شناخته‌شده‌ی علاقه‌مند به بردگیم بود- کمپانی “GameWorks Studio” رو تأسیس کرد…

game works

همکاری پوشون، برف و استاد برونو کاتالا، منجر به خلق بازی Animalia شد و سال بعدش هم همین جمع بازی فوق‌العاده جذاب جاماییکا (Jamaica) رو ارائه کردن… جاماییکا، حکایت رقابت یه مشت دزد دریاییه برای به دست آوردن گنجینه‌های فراموش‌شده‌ی دریای کاراییب… جاماییکا، یه بار دیگه پوشون رو در آستانه‌ی دریافت جایزه‌ی Spiel قرار داد.

بازی فکری جامائیکا

در سال 2008، پوشون، بازی Metropolys رو طراحی کرد که باز هم بسیار موفق بود و کاندیدای Spiel‌ هم شد ولی باز هم نتونست جایزه رو نصیب پوشون کنه. متروپولیس، یک بازی استراتژیک بود با تم ساخت و ساز و شهرسازی.

و بالاخره می‌رسیم به سال ۲۰۰۹، سال خلق جیپور یا جایپور و اوج شهرت پوشون…

بازی فکری جایپور

جیپور، یکی از بهترین بازی‌های دو نفره‌ی دنیاست و در اون، بازیکن‌ها نقش دو تا تاجر برجسته‌ی شهر جیپور هندوستان رو بازی می‌کنن که تلاش دارن در رقابت با همدیگه، نظر مهاراجه رو به خودشون جلب کنن و با دخترش ازدواج… نه، ببخشید، نظر مهاراجه رو به خودشون جلب کنن و معتمدالتجار شهر بشن.

شاید باورتون نشه ولی جیپور هم نتونست جایزه‌ی Spiel رو نصیب سباستین پوشون بکنه و بازی رو به شاهکار جناب ژان لویی روبیرا، یعنی Dixit -که نسخه‌ی ایرانی‌ش رو با نام استوژیت می‌شناسیم) باخت.

space cowboy logo

در دهه‌ی اخیر، پوشون، بیش‌تر از این‌که در کمپانی خودش فعالیت داشته باشه، سرگرم کار در کمپانی Space Cowboys (به عنوان مشاور در طراحی و تولید بردگیم) بوده و نقش مهمی در خلق تعداد زیادی از بازی‌های این دوره داشته… کمپانی Space Cowboys تشکیل می‌شه از 3 تا از بنیان‌گذاران و پدربزرگ‌های کمپانی قدیمی Asmodee، یعنی مارک نونش (Marc Nunes)، فیلیپ موره (Philippe Mouret) و کروک (Croc) و 2 تا عضو جوان‌تر، یعنی جناب سیریل دمگدین و خود جناب پوشون…

جدیدترین کارهای سباستین پوشون، به عنوان طراح یا طراح همراه یا حتی همراه طراح -که ان شاء الله بتونیم در فرصت مناسبی به‌شون بپردازیم- عبارت‌اند از:

– Botanik (2021)

– Skyrise (2021)

– Sobek: 2 Players (2021)

– Geographica Schweiz: Suisse (2020)

– Ankh’or (2019)

– Corinth (2019)

– The River (2018)

– Team Up (2018) and…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا