بهترین بردگیم دنیا

شاید شما هم از خود چنین سوالی را پرسیده باشید که” بهترین بردگیم دنیا کدام است؟”

سوال در ابتدا ساده به نظر می رسد ولی اگر کمی به دنیای بردگیم ها و بازی های رومیزی آشنا باشید به این نتیجه خواهید رسید که اتفاقا با پرسش بسیار چالش برانگیزی مواجه شده اید، چرا که این سوال می تواند از ابعاد گوناگون، دارای چندین جواب متفاوت باشد.

همان طور که می دانید هزاران هزار عنوان بازی در دنیای بردگیم ها تولید شده اند که به لحاظ طراحی، مکانیزم، اجزا و قطعات، موضوع، تعداد بازیکنان، سن بازیکنان و… در دسته های بسیار گوناگونی طبقه بندی می شوند.

از طرف دیگر، تعیین بهترین بازی در هر یک از این طبقه بندی ها می تواند در جوامع و جمعیت های گوناگون نتایج متفاوتی را به جا بگذارد. پس به دست آوردن منبعی موثق برای قضاوت کاری دشوار به نظر می رسد.

از غنی ترین، به روزترین و پرمخاطب ترین منابع برای بازی های رومیزی می توان به سایت boardgamegeek اشاره کرد که سالیان است به صورت کاملا تخصصی به این کار مشغول است.

در این مطلب تلاش کرده ایم تا با بهره گیری از این منبع تا حدی جواب این سوال را در چند بعد پرمخاطب تر بدهیم:

اگر به سایت boardgamegeek سری بزنید، بیشترین آرا در میان تمام عناوین بردگیم متعلق است به بازی Gloomhaven

 gloomhaven-2000x1428.jpg

این بازی 1 تا 4 نفره که در سال 2017 به بازار آمد، با درجه سختی 88/3 از  5 و نمره ی 7/8 از 10، در دسته ی بازی های تماتیک یا موضوعی نیز رتبه ی اول را از آن خود کرده است. در Gloomhaven بازیکنان در نقش ماجراجویانی هستند که با قدرت هایی خاص به گوشه ای تاریک از دنیا سفر کرده اند.بازی با یک سناریو آغاز می شود و لی ادامه ی داستان بر اساس تصمیمات بازیکنان پیش خواهد رفت.آن ها تلاش می کنند تا با هیولاها جنگیده و ساهچاله ها را از بین ببرند.

Gloomhaven از بازی های سنگین و طولانی محسوب می شود که شاید مخاطب عام نداشته باشد ولی جذابیت آن، گیمرها را مبهوت خود کرده است.

چطور است پاسخ این سوال را از ابعاد دیگری نیز جستجو نماییم.

پرفروشترین بازی سایت آمازون:

Connect 4

connect-4-hasbro.jpg

سایت آمازون، بزرگترین و معروفترین فروشگاه اینترنتی در دنیاست که در 58 کشور فعالیت داشته و به بیش از 1 میلیارد نفر خدمت رسانی می کند.

بازی Connect 4 یا همان دوز، پرفروشترین بازی این فروشگاه اینترنتی تا به امروز معرفی شده است. در این بازی، بازیکنان به دو تیم زرد و قرمز تقسیم شده و به نوبت مهره های خود را در مخزن آبی رنگ می اندازند. هر بازیکنی که بتواند خطی افقی، عمودی یا موربی از 4 مهره ی خود ایجاد کند برنده ی بازی می شود.

بهترین بازی خانوادگی(family game):

Wingspan

pic4458123.jpg

در این بازی که در سال 2019 وارد بازار شد، بازیکنان در نقش محققین و علاقمندان حوزه ی پرندگان بوده و سعی در جمع آوری گونه های مختلف و تکثیر آن ها می کنند. طراحی و موضوع این بازی 1 تا 5 نفره، منحصربه فرد و بسیار جذاب است از این رو با توجه به درجه سختی متوسط آن، توانسته مخاطبین زیادی را جذب نماید.برای خرید کلیک کنید

بهترین بازی مهمانی(Party game):

 

Decrypto

decrypto_board_game_1589039167_242c7830.jpg

در این بازی 3 تا 8 نفره بازیکنان در قالب 2 تیم به رقابت می پردازند و بازیکنان هر تیم سعی می کنند تا پیام های دریافتی از سوی هم تیمیشان را رمزگشایی کنند.در حالی که هر لحظه ممکن است پیام هایشان به دست رمزشکنان رقیب بیفتد.

طراحی، موضوع و مکانیزم بازی بسیار خلاقانه است و تعداد بازیکنان که در دو تیم تقسیم بندی می شوند و همچنین آسانی بازی موجب شده تا این بردگیم به یک بازی مهمانی پرطرفدار تبدیل شود.برای خرید کلیک کنید

بهترین بازی استراتژی (Strategy game):

Brass: Birmingham

9781988884042.png

Brass: Birmingham یک بازی استراتژی اقتصادی است. این بازی، داستان کارآفرینان رقیب در بیرمنگام در طول انقلاب صنعتی، بین سال‌های 1770-1870 را روایت می‌کند. بازیکنان در این بازی باید صنایع و شبکه خود را توسعه دهند تا از تقاضاهای کم یا زیاد بازار بهره برداری کنند.

این بازی دشوار 2 تا 4 نفره که درجه سختی آن 91/3 از 5 است در استراتژیک بودن حرف اول و آخر را می زند.

بهترین بازی تاسی(Dice game) :

The castles of Burgundy

burgundy.jpg

در این بازی 1 تا 4 نفره که به لحاظ درجه ی سختی یک بازی متوسط محسوب میشه، بازیکنان در نقش شاهزادگانی قدرتمند و پرنفوذ، تلاش خود را معطوف تجارت و ساخت و ساز می کنند تا املاک و زمین های خود را به اوج شکوفایی برسانند.

 امکانات عملیاتی را تاس ها تعیین می کنند ولی همواره تصمیم نهایی با بازیکنان است.برای خرید کلیک کنید

بهترین بازی انتزاعی(Abstract game) :

Cascadia

CASCADIA-cover-tease.png

بازی های انتزاعی عموما داستان خاصی را دنبال نمی کنند و مکانیزم های ساده ای دارند. استراتژی در این گونه از بازی ها بسیار پررنگ است.

در بازی کاسکادیا که به حیات وحش شمال غرب اقیانوس آرام می پردازد، بازیکنان به نوبت زمین های خود را با جایگذاری کاشی ها ساخته و سعی در گسترش جمعیت حیات وحش آن دارند. این بازی 1 تا 4 نفره، آسان بوده و در مدت کمی که به بازار عرضه شده توانسته مخاطبان زیادی بدست آورد و گوی سبقت را از بازی جذاب آزول برباید.

بهترین بازی کارتی(Card game):

Through the ages

1200x839.jpg

این بازی، یک بازی تمدن سازیست که در آن هر بازیکن سعی می کند بهترین تمدن را از طریق مدیریت دقیق منابع، کشف فناوری های جدید، انتخاب رهبران مناسب، ساختن شگفتی ها و حفظ ارتش قوی بسازد. ضعف در هر زمینه ای می تواند مورد سوء استفاده ی مخالفان قرار گیرد. این بازی در طول اعصار از دوران باستان شروع شده و به عصر مدرن ختم می شود.

این بازی 2 تا 4 نفره با درجه ی سختی 42/4 از 5، بسیار دشوار محسوب می شود و سرنوشت بازی به دست کارت ها مشخص می شود.

پرتیراژترین و محبوب ترین بردگیم دنیا

Monopoly

unnamed.png

مونوپولی نامی بسیار آشنا در میان بردگیم های مطرح دنیاست که شاید کمتر کسی در این کره ی خاکی نام را نشنیده و یا آن را بازی نکرده باشد. بردگیمی که نسل های زیادی را سرگرم کرده و در طول سالیان به بهانه های گوناگون با چهره هایی متفاوت ظاهر شده است.

اگر سری به سایت monopoly.fandom  بزنید با لیستی طولانی از انواع مونوپولی مواجه می شوید که حکایت از محبوبیت این بازی دارد.برای خواندن مقاله کلیک کنید

خرید و فروش ملک و سرمایه گذاری موضوع اصلی این بردگیم محسوب می شود. به نظر می رسد این بازی 2 تا 4 نفره پرتیراژترین و محبوبترین بردگیم دنیاست.برای خرید کلیک کنید

 

همان طور که دیدید در هر دسته از بردگیم ها، بازی متفاوتی مقام اول را از آن خود کرده است. اما اگر عنوانی مانند “پرفروش ترین بازی تمام اعصار” را جستجو کنید تنها با یک بازی مواجه می شوید که آن هم بازی پرطرفدار شطرنج است که طی سالیان به یک ورزش نیز تبدیل شده و مدال های جهانی دارد.

wooden-chess-pieces-523614724-5afce813875db900364cdb54.jpg

شطرنج از قرن 15 میلادی تا به امروز همچنان پرطرفدار باقی مانده و جزءدسته بازی های انتزاعی قرار می گیرد که بین 2 بازیکن انجام پذیر است. این بازی کاملا فکری و استراتژیک، به دلیل قوانین نه چندان پیچیده و قدمت چند صد ساله اش توانسته به پرفروشترین بازی تمام اعصار تبدیل شود.

ترجمه و گردآوری: مریم قاسمیه

منابع:

www.boardgamegeek.com

www.monopoly.fandom.com

www.therichest.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا