مونوپولی، بازی هزار چهره

تاریخچه ی مونوپولی به سال 1903 باز می گردد. درآن زمان یک فعال ضد انحصار طلبی به نام لیزی مگی Lizzie Magie بازی را اختراع کرد که صاحبخانه The Landlord نام داشت و از طریق آن به آموزش جنبه های منفی انحصارطلبی پرداخت. در سال 1932، یعنی تقریبا 30 سال بعد فردی به نام چارلز دَرو Charles Darrow که به تازگی با این بازی آشنا شده بود، بازی جدیدی به نام مونوپولی  Monopoly  را اختراع کرد. برادران پارکر حق نشر بازی را از دَرو خریدند و آن را روانه ی بازار کردند ولی بعد متوجه شدند که وی به تنهایی بازی را طراحی نکرده و مجبور شدند مبلغ 500 دلار هم به لیزی مگی برای حق نشر پرداخت نمایند. و از سال 1935 اولین نسخه از بازی مونوپولی به بازار آمد.

مونوپولی نامی بسیار آشنا در میان بردگیم های مطرح دنیاست که شاید کمتر کسی در این کره ی خاکی نام او آن نشنیده و یا آن را بازی نکرده باشد. بردگیمی که نسل های زیادی را سرگرم کرده و در طول سالیان به بهانه های گوناگون با چهره هایی متفاوت ظاهر شده است. اگر سری به سایت www.monopoly.fandom.com بزنید با لیستی طولانی از انواع مونوپولی مواجه می شوید که حکایت از محبوبیت این بازی دارد.

در این مطلب سعی داریم تا شما را با تعدادی از این چهره ها آشنا نماییم که خاص تر، پرفروش تر یا محبوب تر هستند:

1. The America, Special Edition

101

شاید این نسخه، آمریکایی ترین نسخه ی بازی مونوپولی باشد، چرا که در آن صاحب قطعاتی از فرهنگ و تاریخ آمریکا می شوید و با چالش هایی آمریکایی مواجه هستید. ممکن است یک ملک مجانی را صاحب شوید و این سفر جاده ای دور آمریکا آن قدر جذاب است که حاضر نیستید آن را از دست بدهید.

2. Monopoly Avengers Game

مونوپولی

 

جهان به تسخیر شرورین درآمده و این وظیفه شماست که در این بازی مونوپولی دنیا را نجات دهید. این مونوپولی جذاب با مجسمه های مینیاتوری پر از پیچ و تاب انتقام است. هر بار که از نقطه ی شروع عبور می کنید قدرتمند شده و می توا نید مکان هایی را نجات دهید و سپس از بازیکنانی که در ملک نجات یافته ی شما فرود می آیند نیرو کسب کنید. وقتی تمام دنیا از شرورین پاک شود، انتقام جویی که بیشترین نیرو را داشته باشد برنده ی بازی خواهد بود.

3. Star Wars

مونوپولی star wars

 

شما می توانید در سمت شورشیان یا امپراتوری بازی کنید و ماموریت شما این است که سیارات را فتح کنید و پایگاه هایی بسازید تا بتوانید بر جهان تسلط پیدا کنید! وقتی بازیکنان دیگر در سیاره ی شما فرود بیایند، درآمد شما را صاحب می شوند ولی برعکس آن نیز اتفاق می افتد. با تسخیر تمام سیارات بازی به پایان می رسد و در نهایت فقط یک برنده باقی می ماند.

4. Pokemon

مونوپولی pokemon

 

در این نسخه با پیکاچو همدست شوید و به نبرد انواع Pokemon بروید. برای جمع آوری قدرتمندترین تیم Pokemon با سایر مربیان خرید ، فروش و تجارت کنید!

5. Empire

505

 

در این نسخه صاحب برترین برندهای دنیا خواهید بود! بازیکنان با خرید برندهای مورد علاقه ی خود سعی در بلندتر کردن برج هایشان دارند. هرچه برجی بلندتر باشد اجاره ی سنگین تری دارد. بازی وقتی تمام می شود که اولین بازیکن بتواند بیلبورد، بر روی برجش نصب نماید.

6. Game of Thrones

Game of Thrones

این نسخه برگرفته از سریال بازی تاج و تخت به گونه ای طراحی شده است که بازیکنان با خرید املاک 7 پادشاهی می توانند اجاره ی بیشتری از رقبا دریافت نمایند. بازی زمانی تمام می شود که همه ی بازیکنان به جز یک نفر ورشکسته شده باشد.

 7. Lord of the Rings Trilogy Edition

Lord of the Rings Trilogy Edition

 

در این نسخه بازیکنان در نقش یکی از یاران ارباب حلقه ها ظاهر شده و با خرید املاک در جهان ماورایی به حفاظت از قدرت حلقه در برابر هجوم شیاطین می پردازند. در پایان، بازیکنی که قدرت بیشتری کسب کرده باشد برنده ی بازی خواهد بود.

8. Friends

مونوپولی friends

 

در نقش یکی از شخصیت های سریال محبوب Friends در صفحه ی بازی حرکت کنید و به خرید و فروش بپردازید. در طول بازی با مکان ها، وسایل و حتی جملات الهام بخش سریال مواجه خواهید شد. این مونوپولی شاید بهترین هدیه برای طرفداران این سریال محبوب تلویزیونی باشد.

9. Ultimate Banking

 مونوپولی Ultimate Banking

 

در این نسخه با یک مونوپولی سریع و منطبق با زندگی مدرن امروزی سروکار دارید. به جای پول نقد باید از کارت های الکترونیکی بهره بگیرید و به تجارت و خرید و فروش بپردازید. این نسخه از بازی در یک ساعت به پایان می رسد.

10. Cheaters

10 

یک مونوپولی ویژه مخصوص عاشقان تقلب. در این بازی باید تقلب کنید تا پیروز شوید. کارت های بازی به شما می گویند که چه زمان وقت تقلب و دور زدن سایر بازیکنان است و اگر بتوانید این کار را به درستی انجام دهید پاداش می گیرید ولی اگر دستتان رو شود با دستبند بازداشت شده و به زندان می روید.

11. Millionaire

 مونوپولی Millionaire

هدف، 1 میلیون دلار سرمایه است. این نسخه از مونوپولی قوانینی مشابه نسخه های کلاسیک دارد ولی استراتژیک تر بوده و سریعتر پیش می رود. بازیکنان هدف های میلییونی را دنبال می کنند و همین امر بازی را جذاب تر کرده است.

12. Fortnite

 مونوپولی Fortnite

این نسخه برگرفته شده از بازی دیجیتالی Fortnite است که طرفداران زیادی دارد. در این نسخه دیگر میزان دارایی های شما مهم نیست بلکه رقابت بر سر زنده ماندن است. در پایان بازی نیز هر کس که از نبردها نجات پیدا کرده باشد برنده است.

13. Disney Villains

13

این بار سرو کار شما با شرورین کارتون های دیزنی است. هر کس که شرورتر باشد و بدکاران بیشتری را به استخدام خود در آورد، اجاره ی بیشتری نیز دریافت می کند. پس این بار باید مونوپولی را کمی خبیثانه تر بازی کنید.

14. Pizza

 14

 

از خوشمزه ترین مونوپولی ها می توان به همین نسخه اشاره کرد. عاشقان پیتزا باید در این بازی به جمع آوری برش های پیتزا و خرید خانه های پیتزایی بپردازند. هر بازیکنی که در خانه های دیگران فرود بیاید باید اجاره پرداخت کند. جعبه ی بازی دقیقا یک جعبه ی پیتزا را تداعی می کند. این نسخه در بین خانواده ها از محبوبیت خاصی برخوردار است.

15. Coca-Cola

15

این نسخه به مناسبت 125 سالگی تاسیس کمپانی کوکاکولا طراحی شده و در آن شما با هر آن چه که به یک کوکای خوشمزه مرتبط است سروکار خواهید داشت. قوانین بازی مشابه نسخه ی کلاسیک مونوپولیست.

16. “The Nightmare Before Christmas”

 16

در این نسخه میهمان شخصیت های فانتزی و ترسناک قصه های نوستالژیک هستید و فرصت این را دارید تا یک فضای هالووینی را تجربه کنید.

 

17. Jurassic Park

17

مراقب قفس دایناسورها باشید و برای آن ها حصار بسازید. تی رکس از قوانین تبعیت نمی کند و ممکن است به اموالتان آسیب وارد کند. اگر مایل به شنیدن موسیقی فیلم هستید نیز می توانید دروازه را فعال کنید.

18. Super Mario

118

سوپر ماریو از بازی های دیجیتالی بسیار نوستالژیک است. این نسخه از بازی مونوپولی به مناسبت 25 امین سالگرد تولید این بازی طراحی شده است و شما باید به خرید و فروش مکان های بازی سوپر ماریو بپردازید.

19. Lunar New Year

19

به خرید سال نوی چینی بروید و در جشنواره ی رنگارنگ سال نو مغازه دار شوید. هر کس بیشترین مغازه ها را از آن خود کند برنده ی بازی خواهد بود. این نسخه که از سال نوی چینی الهام گرفته است، ظاهر متفاوتی را نسبت به نسخه های قبلی ارائه کرده است.

 20. Hotels Game

20

و باز هم نسخه ای متفاوت از مونوپولی. اولین کسی که بتواند 5 طبقه هتل با حد اقل یک اتاق را بنا کند و صورتحسابی هم نداشته باشد برنده ی بازی خواهد بود.

21. City

21

این نسخه از مونوپولی با ساختمان های سه بعدیش به شما کمک می کند تا یک شهر به معنای واقعی کلمه بسازید. ساختمان ها، برج ها و حتی آسمان خراش های خود را اجاره دهید تا با کسب درآمد هر چه بیشتر برنده ی بازی شوید.

22. Disney Animation

22

این نسخه که به مناسبت 80 امین سالگرد تاسیس کمپانی دیزنی طراحی شده، شما را به دنیای انیمیشن های دیزنی می برد.

23. Transformers

 23

با این نسخه به دنیای پر طرفدار Transformers وارد شوید و با سلطه بر خانه های پر انرژی به کسب درآمد بپردازید. این نسخه از انیمیشن جذاب Transformers الهام گرفته شده است.

24. U-Build

24

در این نسخه از بازی مونوپولی شما می توانید با کنار قرار دادن تایل های بازی مسیر دلخواه خود را چیده و هر بار آن را تغییر دهید. شما همچنین می توانید مسیر را با توجه به مدت زمان دلخواهتان کوتاه یا بلند طراحی کنید. به هر حال همه چیز در کنترل شماست.

25. Luxury

25

اگر به دنبال تشریفات هستید این نسخه از مونوپولی بسیار مناسب به نظر می رسد. قاب چوبی همراه با کشوهایی در دو طرف برای نگه داری پول ها و مهره ها، مهره های طلایی قالب گیری شده و صفحه ی چرمی بازی ظاهری کاملا لوکس را در اختیار مونوپولی دوستان تشریفاتی قرار داده است.

26. Junior

26

این نسخه ی بازی مخصوص بچه ها طراحی شده است. مهره ها و طراحی صفحه ی بازی به شکلیست که بچه ها از آن لذت ببرند. مکان های قابل خرید و فروش نیز مکان های مورد علاقه ی بچه ها هستند. باغ وحش، بستنی فروشی و پارک از جمله ی این مکان ها هستند.

27. Deal Card Game

27 

مونوپولی کارتی تجربه ای کاملا متفاوت از این بازیست. در عرض 15 دقیقه می توانید با 110 کارت این بازی، مونوپولی را تجربه کنید.

28. Monopoly

28

در این نسخه از بازی برای اولین بار اردک لاستیکی، تیرانوزوروس و پنگوئن معرفی شده اند. بقیه ی قوانین، طبق بازی کلاسیک پیش می رود.

29. Speed

 29

در این نسخه نوبتی وجود ندارد و در طول 4 دور ، بازیکنان با تایمر برای خرید ، تجارت و فروش اموال سریعتر از همیشه مسابقه می دهند. زمان سنج هر مرحله خرید و معامله را شمارش می کند و هیچ استراحتی بین مراحل وجود ندارد. حتی 2 فضای Go وجود دارد و بازیکنان می توانند هر بار رایگان از زندان خارج شوند.

30. Sore Losers

 30

دیگر زمان باختن به پایان رسیده است. وقت آن است که با قوانین جدید در این نسخه تجربه ی جدیدی به دست آورید. بابت هر حرکت ناامیدکننده ی خود پاداش دریافت کنید. هر کس در حال شکست باشد به کمک آقای مونوپولی مزایایی دریافت میکند و نجات خواهد یافت.

همان طور که دیدید مونوپولی یک بازی هزار چهره است که در این مطلب تنها 30 تای آن را به شما معرفی کردیم. شما تجربه بازی با کدامیک را داشته اید؟چه مونوپولی دیگری بازی کرده اید که در این مطلب به آن اشاره نشده؟

گردآوری و ترجمه: مریم قاسمیه

منابع:

www.ultraboardgames.com

www.brilliantmaps.com

www.buisinessinsider.com

www.monopoly.hasbro.com

www.wikipedia.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا