شباهتها و تفاوتهای بازیهای بنگ و شمشیر سامورایی
این روزها، با توجه به تولید نسخهی ایرانی بازی کارتی شمشیر سامورایی -و توسعهدهندهی آفتاب تابان- و با توجه به شباهتهای انکارناپذیر این بازی با بازی فکری بنگ (غرب وحشی)، یک سوال مهم مطرح میشه:
تفاوت (یا تفاوتهای) شمشیر سامورایی با بنگ چیه؟
اگر با این دو بازی آشنایی ندارید می توانید ویدئوی آموزشی بردگیم samurai sword یا شمشیر سامورایی (کلیک کنید) و بازی کارتی bang یا غرب وحشی (کلیک کنید) را مشاهده بفرمائید.
خب مشخصه که برای پاسخ دادن به این سوال، باید اول به شباهت (شباهتهای) این دو بازی اشاره کرد:
سیستم بازی بنگ (BANG System):
سیستم بنگ، سیستمیه که با ایدهی امیلیانو شارا (طراح ایتالیایی) در سال 2002 برای بازی بنگ طراحی شد؛ این سیستم چند تا ویژگی اصلی داره:
– برای هر بازیکن، نقشی در نظر گرفته میشه (کلانتر، معاون کلانتر، یاغی یا خائن) و نقش هر بازیکن باید تا پایان بازی مخفی بمونه.
– تیمهایی تشکیل میشه (تیم کلانتر و معاونهاش و تیم یاغیها) بدون اینکه همتیمیها همدیگه رو بشناسن
– بازیکنها، همزمان تلاش میکنن به شناخت همتیمهاشون و ضربه زدن به اعضای تیمهای رقیب و بالطبع ممکنه ناخودآگاه به اعضای تیم خودشون هم آسیب برسونن (البته ضربه زدن به همتیمی میتونه خیلی براشون گرون تموم بشه)
– نحوهی اصلی درگیری در بازی، شلیک گلوله (بنگ) یا ضربهزنی با شمشیر (شمشیر سامورایی) از طرف مهاجم و جاخالی دادن (بنگ: با استفاده از کارتهای زپلشک) یا دفاع کردن (شمشیر سامورایی: با استفاده از کارتهای دفاع) از طرف مدافعه.
– انواع مختلف اسلحهی موجود در بازی، قدرت تیراندازی بازیکنها رو تغییر میده و زیاد یا کم میکنه.
– هر بازیکن، علاوهبر نقشی که داره، یک شخصیت هم داره که میتونه از توانایی یا قابلیت خاص اون شخصیت برای رسیدن به اهدافش استفاده کنه.
– و از همه مهمتر اینکه فاصلهی بین بازیکنهای دور میز بازی، یک عامل تعیینکننده و مهم در بازیه؛ به این شکل که هر بازیکن فقط میتونه به بازیکنی حمله (شلیک) کنه که در تیررس سلاحش باشه؛ برای همین هم نوع سلاح هر بازیکن و برد اون، بسیار اهمیت داره. (در شمشیر سامورایی، مفهوم دشواری حمله، جایگزین مفهوم فاصله میشه.)
– هدف اعضای هر تیم، حذف اعضای تیمهای رقیبه و بازیکنهای حذفشده هم در صورت پیروزی همتیمیهای باقیماندهشون، میتونن در پیروزی شریک باشن
هم بنگ و هم شمشیر سامورایی، هر دو بر مبنای سیستم بازی بنگ شکل گرفتهن و تقریبا در تمام مواردی که در بالا توضیح داده شد، با هم مشترک هستن… و حالا با آگاهی نسبت به این مطلب، نگاهی میکنیم به تفاوتهای این دو بازی:
– تم: ماجراهای بازی بنگ -یا همونطور که از اسم نسخهی ایرانیش برمیآد، غرب وحشی- در آمریکای وحشی قرن نوزدهم و در دنیای هفتتیرکشها و ششلولبندها اتفاق میافته ولی در شمشیر سامورایی -یا همونطور که از اسمش برمیآد، شرق وحشی- با شمشیربهدستهای ژاپن فئودالی سدههای میانه طرف هستیم و عاملی که از دست رفتنش، بسیار وحشتناکتر از مردنه: شرافت…
تصویرسازی بنگ رو الکس پیرآنجلینی انجام داده و تصاویر بینظیر شمشیر سامورایی، ساخته و پرداختهی قلم جناب ورتر دلادهراست -که انصافا سنگ تموم گذاشته و طرفدارهای تمهای شرقی، قطعا از تصاویر شمشیر سامورایی (مخصوصا 24 تا شخصیت فوقالعادهش) لذت خواهند برد.
– تعداد بازیکنها: بنگ برای 4 تا 7 بازیکن طراحی شده ولی شمشیر سامورایی رو -با توجه به اینکه داره با توسعهدهندهی آفتاب تابان تولید میشه- میشه با 3 و 8 بازیکن هم بازی کرد.
– مکانیزم حذف بازیکن و پایان بازی: در بنگ، بازیکنی که آخرین جون خودش رو از دست بده، از بازی بیرون میره و پایان بازی هم با توجه به حذف بازیکنها تعیین میشه (مثلا با حذف کلانتر، بازی بلافاصله به پایان میرسه… ولی در شمشیر سامورایی، هیچ بازیکنی از بازی بیرون نمیره؛ در این بازی، علاوه بر توکنهای استقامت (معادل جون یا توکن گلوله در بنگ)، از توکنهای شرافت هم استفاده میشه و بازیکنها، هر وقت که همهی استقامت (جون) خودشون رو از دست بدن، یکی از توکنهای شرافت خودشون رو از دست میدن ولی در بازی باقی میمونن. هر وقت که یکی از بازیکنها، همهی شرافت خودش رو از دست بده، بازی به پایان میرسه (البته حالت دیگهای هم برای پایان بازی هست: فقط یکی از بازیکنها، توکن استقامت براش باقی مونده باشه).
– انواع اسلحه و طرز استفاده از اونها: در بنگ، اسلحهی بازیکنها به طور دائم در اختیارشون بود و بازیکنها میتونستن اسلحهی خودشون رو ارتقا بدن و خودشون رو قویتر کنن ولی در شمشیر سامورایی، سلاحها یکبارمصرف هستن و از هر کارت اسلحه، فقط یک بار میشه استفاده کرد؛ بعدش، اون کارت میسوزه و از بازی خارج میشه. تنوع سلاحها (شمشیرها، چوبدستها، خنجرها و…) در شمشیر سامورایی بسیار بالاست و چندین و چند اسلحهی مختلف با قدرتها و بردهای مختلف، در بازی وجود داره؛ بعضی از این سلاحها، فقط یک زخم به بازیکن هدف وارد میکنن ولی بعضیهاشون میتونن زخمهای بیشتری (حداکثر 5 زخم) وارد کنن.
– مدت زمان بازی: در این مورد، واقعا نمیشه به تفاوت آشکاری اشاره کرد؛ به نظر میرسه که مدت هر دو بازی، بستگی داره به تعداد بازیکنها و میزان تجربهی اونها در بازی ولی آشکاره که با پختهتر شدن و حرفهایتر شدن بازیکنها، ریتم بازی تندتر و تندتر خواهد شد.
در مجموع میشه گفت علیرغم همهی شباهتها، این دو بازی واقعا میتونن دو تجربهی متفاوت رو ارائه بدن که جدا از بحث سلیقه، هر دوی این تجربهها میتونن جذاب و بهیادموندنی باشن: نبرد مرگ و زندگی بین کلانتر و یاغیها و نبرد بر سر شرافت، بین شوگان و ساموراییها از یک سو و نینجاهای اسرارآمیز و رونینهای بیرحم از سوی دیگه…
ویدئوی مقایسه شمشیر سامورایی و غرب وحشی (کلیک کنید)