ما که گِیمرِ حرفه‌ای نیستیم چی؟! (بخش 2)

(معرفیِ بازی‌هایی برای علاقه‌مندانِ تازه‌کارِ بازی‌های فکری)

تو بخش اوّلِ این مقاله، 8 تا از بازی‌هایی رو که خوراکِ تازه‌واردهای دنیای بازی‌های فکری‌اَن، به‌تون معرفی کردیم؛ این‌جا هم 8 تا دیگه‌شونو معرفی می‌کنیم. واضحه که این‌ها فقط یه سِری پیشنهادَن و خیلی بازی‌های دیگه هم هستن که می‌تونن تو این فهرست قرار بگیرن…

 

9) Avalon [اَوِلون] [اَوِلون]

avalon

تو «اَوِلون»، بازیکن‌ها به دو دسته تقسیم می‌شن: یاران وفادارِ «شاه آرتور» و سرسپُردگان «موردرِد» شرور و بی‌تربیت!! تو هر دُور، یه گروه تشکیل می‌شه و یه‌عدّه از افراد انتخاب می‌شن تا به یه مأموریت برَن: «مأموریتی بالاتر از خطر»! مأموریتی برای پیدا کردنِ «آرتور» -که اُمیدِ آینده‌ی بریتانیاست! حالا تو این مأموریت، معلوم نیست کی وفادارِه و کی خیانت‌کار! «اَوِلون» علی‌رغمِ سادگی‌ش، طبق رده‌بندیِ سایت «BGG»، بهترین پارتی‌گِیمِ دنیا محسوب می‌شه…

 

 

 

 

 

 

 

10) Jamaica [جاماییکا]جاماییکا]

Jamaica

در نقشِ دزدان دریاییِ دریای کاراییب (مثل دار و دسته‌ی «جک گنجیشکه»!)، دورتادورِ جزیره -یا بهتره بگیم کشور- «جاماییکا» بچرخین و برای خودتون، سکّه‌های طلا جمع کنین! یادِتون باشه، همون‌قدر که تعداد سکّه‌های طلایی که جمع می‌کنین، مهمّه، این‌که زودتر از بقیه بتونین جزیره رو دور بزنین هم مهمّه! قوانین بازی، خیلی پیچیده نیستن و کسی برنده‌ست که بتونه هم رُتبه‌ی خوبی تو مسابقه داشته باشه، هم کُلّی سکّه‌ی طلا تو کیسه‌ش!…

 

11) Zombie Dice [زامبی دایس]زامبی دایس]

Zombie Dice

خیلی ساده‌ست! «زامبی» بشین، مغزِ ملّت‌و بخورین، گلوله ملوله هم نخورین! یه بازی تاسیِ فوق‌العاده مختصر و مفید، با قوانین ساده و گِیم‌پلیِ رَوون و راحت! اگه طرفدارِ پارتی‌گِیم‌های تاسیِ باحال و پُرهیجان هستین، علی‌الخصوص اگه به «زامبی‌ها» و دنیای لَزج و چندش‌انگیزِ این «مُرده‌های نَمُردنی» یا این «نامیراها» یا این «مُرده‌های متحرّک» علاقه دارین، «زامبی دایس»و از دست ندین!…

 

 

 

 

 

 

12) Skull [اسکال (جمجمه)]اسکال (جمجمه)]

Skull

قوانینِ «Skull» رو -اگه خیلی کُند باشین- می‌تونین توی یک یا نهایتاً دو دقیقه توضیح بدین و چون بازی، اصولاً بر مبنای شانس و اقبال -از یه طرف- و -از طرف دیگه- قدرت بلوف‌زنی و «خالی بازی» و این داستان‌هاست، هیچ دلیلی وجود نداره که یه تازه‌کار نتونه پابه‌پای یه «اسکال‌بازِ حرفه‌ای» جلو بیاد! تصویرسازیِ بازی هم که با الهام از کارناوال «روز مُردگانِ» مکزیکی‌ها انجام شده، جذابیتِ بازی رو دوبرابر کرده… شاید هم سه‌برابر…

 

13) Pandemic [پَندِمیک (واگیر)] [پَندِمیک (واگیر)]

Pandemic

حتی نمی‌تونین فکرش‌و بکنین که تلاش دسته‌جمعی برای جلوگیری از «واگیر» شدنِ یه بیماری در سرتاسرِ جهان -البته روی یه صفحه‌ی مقوّاییِ آبی‌رنگ، چقدر می‌تونه جذّاب و پُرماجرا و نفس‌گیر باشه! تو «پَندِمیک»، شما در هیأتِ یه‌سِری دکتر و پرستار و دانشمند و متخصّص، تلاش می‌کنین تا راه درمانِ یه‌سِری بیماریِ مُهلک و صَعبُ‌العلاج‌و پیدا کنین و از سرایتِ اون‌ها به نقاطِ مختلفِ جهان جلوگیری کنین…

 

 

 

 

 

 

 

 

14) Small World [اِسمال وورلد (دنیای کوچک)] [اِسمال وورلد (دنیای کوچک)]

Smallworld

تو «Small World» (دنیای کوچک) برای همه، جا نیست! نژادهای مختلفِ زیادی تو سرزمین شما زندگی می‌کنن؛ سرزمینی که اجدادِتون به شما سپرده‌ن تا با تشکیلِ یه امپراتوریِ قدرتمند، حکومتِ دنیا رو به‌دست بگیرین! این بازی، خیلی‌ها رو به‌یادِ بازی «ریسک» می‌ندازه، مخصوصاً به‌خاطرِ «مکانیزمِ کنترلِ منطقه» (Area Control) که مکانیزمِ اصلیِ جفتِ‌شونه ولی خُب، تو «اسمال وورلد»، نقشِ «تاس» به حدّاقل رسیده و هیچ‌کس بابتِ این‌که «خدایان تاس» باهاش حال نمی‌کنن، نقره‌داغ نمی‌شه!

 

 

 

 

 

 

15) Takenoko [تاکِه‌نوکو]

Takenoko

اگه فکر کردین که کاشتِ «بامبو» و پرورشِ «پاندا» تو یه بازی فکری، نمی‌تونن خیلی کارهای جذّاب و باحالی باشن، یه لطفی به خودتون بکنین و دوباره فکر کنین! «تاکِه‌نوکو» یه بازی خیلی زیباست، با «تِمِ» شرقی (ژاپنی) و قوانینی که به‌سادگیِ بقیه‌ی بازی‌های این فهرست نیست ولی در عوض، یه صفحه‌ی راهنمای تصویری بی‌نظیر داره که اَکشن‌ها و عملیات‌های مختلفِ بازی رو به طُرفة‌العینی به‌یادِتون می‌آره!…

 

 

 

 

 

 

 

16) Mansions of Madness (2nd Edition) [مَنشِنز آو مَدنِس (عمارت‌های جنون‌زده) (ویراستِ دوّم)]nd Edition) [مَنشِنز آو مَدنِس (عمارت‌های جنون‌زده) (ویراستِ دوّم)]

Mansion of Madnes

پیشنهادِ این بازی -که «هراسِ توهُّم‌زا» و «جنونِ لاعلاج»، عناصرِ اصلی‌ش هستن- به تازه‌کارها، احتمالاً یه‌کم زیاده‌روی باشه، مخصوصاً نسخه‌ی اوّلِ‌ش (1st Edition)! ولی نسخه یا ویراستِ دوّمِ‌ش که با «App» کار می‌کنه، ساده‌تره و قوانینِ‌ش هم یه‌کم کم‌تره! ضمناً «تِمِ» خونه‌ی تسخیرشده یا خونه‌ی روح‌زده، اون‌قدر آشناست که آدم خودبه‌خود با بازی، احساسِ نزدیکی می‌کنه!…

 

پایان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا