10 بازی استراتژی انتزاعی برتر دنیا در آغاز سال 2018 میلادی به انتخاب سایت معتبر Boardgamegeek.com.
10) هایو (کندو) (2001):
خالق بازی: جان یانی / تصویرساز: جان یانی
کمپانی تولیدکننده: Gen42 Games – Friends & HUCH
در بازی هایو هر یک از حشرات، رفتار و شیوهی حرکتی مخصوص خود را دارد: عنکبوتها تار میتنند؛ مورچهها بیشاز همه پیادهروی میکنند؛ ملخها میجهند؛ سوسکها توانایی نفوذ به بخشهای بالایی کندو را دارند؛ پشهها میتوانند با نیش زدن حشرات مجاور خود، قدرت هر یک از آنها را از آنِ خود کنند؛ کفشدوزکها ترکیب غریبی از سوسکها و عنکبوتها هستند؛ خرخاکیها میتوانند حشرات دیگر را از جای خود بلند کنند و بهجای دیگری بفرستند… و همهی اینها باید در خدمت “زنبور ملکه” باشند که محاصره نشود… چه با مهرههای خودی و چه با مهرههای دشمن…
مکانیزمها: حرکت شبکهای – چیدمانِ کاشی / امتیاز: 7/3 از 10
10) “Hive” by “John Yianni” (2001)
9) ساگرادا (2017):
خالق بازی: آدریان آدامِسکو – داریل اندروز / تصویرسازان: پیتر ووکِن
کمپانی تولیدکننده: Floodgate Games
شاهکارِ خود را در “ساگرادا”، بزرگترین کلیسای نیمهکارهی جهان کاتولیک خلق کنید: پنجرهای با شیشههای مُشجّر…
هر بازیکن، با تشکیلِ شبکهای از تاسها بر روی صفحهی بازی خود، تلاش میکند زیباترین پنجرهی مُشجّر را خلق کند! صفحهها، محدودیتهایی دارند که باعث میشود چیدمانِ تاسها بر روی آنها دشوار شود. البته برخی ابزارها و توکِنهای مهارت، به شما امکان میدهند که برخی قوانین را دور بزنید و…
مکانیزمها: پرتاب تاس – ساختِ اُلگو – جمعآوری مجموعه / امتیاز: 7/6 از 10
9) “Sagrada” by “Adrian Adamescu” and “Daryl Andrews” (2017)
8) گو (از 2500 تا 250 سال پیشاز میلاد مسیح):
خالق بازی: ناشناس! / تصویرسازان (در دنیای مُدرن): باربرو هِنیوس – نورمن زومر
کمپانی تولیدکننده: بیشاز 60 کمپانی در جهان به تولید این بازی باستانی مشغول هستند!
به هر شکل یا از هر برَندی که باشد، این ارمغان چین باستان، نبردی است دو نفره که با قرار دادنِ سنگهای گِرد صیقلخورده بر روی یک صفحهی 19 در 19 و با هدفِ تصاحب و تسخیرِ بزرگترین مناطق صفحه و محاصره کردنِ بیشترین تعداد سنگهای رقیب، انجام میشود. بازی گو با نام اصلی “Wéi Qí” (بهمعنای “بازی محاصره”) تاریخی مُبهم دارد؛ نخستین بار، “کنفوسیوس” در یکیاز نوشتههای خود به این بازی اشاره کردهاست و نخستین نمونهی فیزیکی بهدستآمدهی “گو”، مربوط به سلسلهی “هان” (2 قرن پیشاز میلاد مسیح) میباشد. چینیها، با چهار روایت متفاوت، اختراع بازی “گو” را به چهار پادشاه مختلف در سالهای مختلف، منسوب میکنند!
مکانیزمها: تسخیر یا محصور کردنِ منطقه / امتیاز: 7/7 از 10
8) “GO” (2500 – 250 BC)
7) اونیتاما (2014):
خالق بازی: شیمپهای ساتو / تصویرسازان: جون کوندو – Szmerdt Mariusz
کمپانی تولیدکننده: Conception Games – Spiele Pegasus – Wonders Arcane
بردگیم اونیتاما یک بازی استراتژی دو نفرهی فوقالعاده است که در آن، هر بازیکن، بازی را با 5 مُهره آغاز میکند… هر بازیکن، دو کارت پیشِروی خود دارد که هرکدام از آنها، یک امکان حرکتی را برای هریکاز مُهرهها پیشنهاد میکند… بازیکن، در هر نوبت، یکیاز دو کارت را انتخاب کرده و یکیاز مهرههایش را بر اَساس آن کارت، حرکت میدهد و سپس جای این کارت را با “کارت پنجم” عوض میکند… در پایان، بازیکنی که بتواند مهرهی اصلی حریف را بزند یا مهرهی اصلی خودش را به خانهی آغازین مهرهی اصلی حریف برساند، برندهی بازی خواهد بود…
مکانیزمها: حرکت شبکهای – حرکت منطقهای – مدیریتِ دست (مدیریتِ کارتها) / امتیاز: 7/6 از 10
7) “Onitama” by “Shimpei Sato” (2014)
6) دوون (از مجموعهی “پروژهی GiPF“) (2001):
خالق بازی: کریس بورم / تصویرسازان: کریس بورم – Lu’Cifer
کمپانی تولیدکننده: HUCH & Friends – Rio Grande Games
در بازی دوون، مُهرهها بر روی یکدیگر سوار شده و ستونهایی بلند تشکیل میدهند؛ ستونهایی که میتوانند در صفحه جابهجا شوند و بازهم بر روی ستونهایی دیگر سوار شوند! در پایان، کسی برنده است که بلندترین ستونها را در صفحه داشته باشد… اما… مهمترین نکته، حفظ اتصال همیشگی با مهرههای “قرمز” است؛ هر مهره و هر ستون، همواره باید مستقیم یا غیرمستقیم (از طریق اتصال به سایر مهرهها یا ستونها) دستِکم به یک مهرهی “قرمز” متصل باشند… وگرنه بلافاصله از بازی بیرون گذاشته میشوند!
مکانیزمها: حرکت شبکهای / امتیاز: 7/4 از 10
6) “Dvonn” (of “GiPF Project”) by “Kris Burm” (2001)
5) تزار (از مجموعهی “پروژهی GiPF“) (2007):
خالق بازی: کریس بورم / تصویرسازان: کریس بورم – Lu’Cifer
کمپانی تولیدکننده: HUCH & Friends – Rio Grande Games
بردگیم تزار بازی انتخابهاست. هر بازیکن، سه نوع مُهره در اختیار دارد: 6 مهرهی تزار، 9 مهرهی تزارا و 15 مهرهی “تات”. این مُهرهها، یک سهگانه را تشکیل داده و وجودشان به یکدیگر وابسته است. هدف بازی، این است که دستِ حریف را از یکیاز این سه نوع مهره، خالی کنید. شما در هر نوبت باید تصمیم بگیرید که ستونهای بلندتری از مهرههای خودتان بسازید و خودتان را تقویت کنید یا اینکه مهرههای حریف را بزنید و حریف را تضعیف کنید…
مکانیزمها: حرکت شبکهای / امتیاز: 7/7 از 10
5) “Tzaar” (of “GiPF Project”) by “Kris Burm” (2007)
4) سانتورینی (2016):
خالق بازی: گوردون همیلتون (گورد!) / تصویرسازان: لینا کاسِت – دیوید فارِست
کمپانی تولیدکننده: Roxley Games
ساختوساز در جزیرهی زیبا و باستانی “سانتورینی” در دریای اِژه…
“سانتورینی”، ساختاری شبیه به “ماسوله”ی خودمان دارد؛ جزیرهای زیبا و بینظیر است که همهی ساختمانهای آن، با شیبی خاص نسبت به ساحل و دریا بنا شدهاند. شما، در هر نوبت، معماران خود را در سطوح مختلف ساختمانی حرکت میدهید، سطوح ساختمانی تازهای ایجاد میکنید و ساختمانهای بلندمرتبهی خود را بنا میکنید. نکتهی بسیار جذّاب در بازی سانتورینی این است که علیرغم انتزاعی بودنش، از مکانیزم “نیروهای مختلف (متغیر) بازیکنان” استفاده میکند؛ خدایان، الههها و اساطیر یونانی، تواناییهای بازیکنان را در طول بازی تغییر میدهند…
مکانیزمها: حرکت شبکهای – چیدمانِ کاشی – نیروهای مختلف (متغیر) بازیکنان / امتیاز: 7/9 از 10
4) “Santorini” by “Gord!” (2016)
3) یینش (از مجموعهی “پروژهی GiPF“) (2003):
خالق بازی: کریس بورم / تصویرسازان: کریس بورم – Lu’Cifer
کمپانی تولیدکننده: HUCH & Friends – Rio Grande Games
در بازی فکری Yinsh هر بازیکن، بازی را با پنج حلقه شروع میکند. هر حلقهای که روی صفحه جابهجا میشود، یک نشانگر بر روی صفحه باقی میگذارد. یک طرف نشانگرها سفید و طرف دیگر آنها سیاه است. هر بار که حلقهای از روی نشانگر یا نشانگرهایی عبور کند، آن نشانگر یا نشانگرها چرخیده و تغییرِ رنگ میدهند. هر بازیکنی که بتواند پنج نشانگر همرنگ را در یک خط پشتسرِهم ردیف کند، یکیاز حلقههایش را از بازی خارج میکند و اولین بازیکنی که بتواند سه حلقهاش را از بازی خارج کند، برندهی بازی است. با خروجِ هر حلقه از بازی، شما به بُرد نزدیکتر ولی در عینحال ضعیفتر میشوید…
مکانیزمها: حرکت شبکهای – ساختِ اُلگو / امتیاز: 7/7 از 10
3) “Yinsh” (of “GiPF Project”) by “Kris Burm” (2003)
2) پَچوورک (چهلتکّهدوزی) (2014):
خالق بازی: اووِه روزنبرگ / تصویرساز: کلِمنس فرانتس
کمپانی تولیدکننده: Lookout Games – Mayfair Games – 999 Games
چگونه میتوان یک لحاف چهلتکّهی کاملاً استراتژیک دوخت؟!!
در ابازی Patchwork، هر بازیکن با استفاده از یک صفحهی 9 در 9، لحاف چهلتکّهی خودش را میدوزد! مهمترین نکته این است که هیچ خانهای بر روی صفحهی چهلتکّهی شما خالی نماند! بازیکنان، در هر نوبت، یا پیشرَوی کرده و «دکمه» (پول رایج در بازی!) دریافت میکنند یا یک «تکّه» به لحاف چهلتکّهی خود اضافه میکنند…
مکانیزمها: چیدمانِ کاشی – مسیرِ زمان (Time Track) / امتیاز: 7/8 از 10
2) “PatchWork” by “Uwe Rosenberg” (2014)
1) آزول (آسول) (2017):
خالق بازی: میشائل کیسلینگ / تصویرسازان: فیلیپ گوئهرین – کریس کوئیلیامز
کمپانی تولیدکننده: Plan B Games
بازی Azul از جدیدترین بردگیم های حاضر در رنکینگ سایت Boardgamegeek در کمتر از یک سال خود را به صدر جدول بهترین بازی های انتزاعی رساند. کاشیهای سرامیکی مخصوص، موسوم به “آزولهخو” یا “آسولهخو”، زیبایی غریبی به نمای داخلی کاخ “اَلحَمراء” در جنوب اسپانیا بخشیدهاند؛ آنقدر غریب که مانوئل اوّل، پادشاه پرتغال، در دیدار از “اَلحَمراء”، شدیداً شیفتهی آنها شده و دستور داده که نمای داخلی کاخش در پرتغال، یعنی کاخ “اِوورا” نیز باید با این کاشیهای بینظیر زینت داده شود. شما، بهعنوان هنرمندان کاشیکار، برای خلق زیباترین نقشونگار ممکن در کاخ “اِوورا” به چالش کشیده میشوید…
مکانیزمها: ساختِ اُلگو – جمعآوری مجموعه – چیدمانِ کاشی / امتیاز: 8 از 10
1) “Azul” by “Michael Kiesling” (2017)