معرفي طراح، ناشر و تاریخچهی بازی: بازی فکری «پنیک لب»، برای نخستین بار، در سال 2012 از سوی کمپانی فرانسوی «ژیگامیک» وارد بازار شده و کماکان نیز در انحصار این کمپانی میباشد. طراح این بازی، «دومینیک ارهارد»، هنرمند، طراح و داستاننویس 59 سالهی فرانسوی (متولد 1958 – اورلئان) اس
ت که
بازیهایی همچون «Condottiere»، «Marrakech»، «Serenissima»، «Sylla»، «Water Lily» و «Iliad» را نیز در کارنامهی کاری خود دارد.
«Dominique Ehrhard»
تِم، روند داستاني و هدف بازي: اَمان از دستِ «آمیب»ها! این موجوداتِ تکسلّولیِ بازیگوشِ غیرقابلِاعتماد! تمام روز، از اینوَر به آنوَر میدوند و شیطنت میکنند و عینِ خیالشان هم نیست که کارکنانِ بیچارهی آزمایشگاه، برای پیدا کردنِ آنها و برگرداندنشان به جاهای اصلیشان، چه مرارتهایی خواهند کشید!
در حقیقت، کارکنانِ آزمایشگاه، با 8 نوع «آمیب» مختلف طرفاَند که هیچکدام، یکلحظه آرام و قرار ندارند و مُدام در حالِ بُدو بُدو کردن هستند! و خدا نکند که در این بُدو بُدو کردنها، راهشان به «اتاقهای دگردیسی» و «دریچههای تهویه» بیفتد!!!
«اتاقهای دگردیسی» 3 دسته هستند: اتاق دگردیسی «شکل» (از «یکچشم» به «دو چشم» و برعکس!)، اتاق دگردیسی «طرح» (از «خالخال به راهراه» و برعکس!) و اتاق دگردیسی «رنگ» (از «قرمز-نارنجی» به «سبز-آبی» و برعکس!): بهمحض اینکه یکیاز «آمیب»ها از یکیاز «اتاقهای دگردیسی» عبور کند، میدگردیسد!!! یعنی یا «شکل»اَش یا «طرح»اَش یا «رنگ»اَش بلافاصله تغییر میکند! یعنی شما درحالیکه دارید -مثلاً- بهدنبال «آمیب تکچشم راهراه سبز-آبی» میگردید، ناگهان درمییابید که دارید –مثلاً- بهدنبال «آمیب تکچشم راهراه قرمز-نارنجی» میگردید!!
احتمالاً کمکم دارید نگران میشوید که اگر یکیاز «آمیب»ها گم شود، اصولاً اُمیدی به پیدا شدنش هست یا نه؟! خوشبختانه باید بگویم «بله»! آنها پیدا میشوند، آن هم در کسری از ثانیه! تواناییِ مغزِ خودتان را دستِکم نگیرید! تواناییِ مغزِ رُقبایتان را که اصلاً!!
خوب! حالا که نگرانیتان کمتر شد، بد نیست بدانید که «دریچههای تهویه» هم… نه، نترسید، خوشبختانه «دریچههای تهویه» فقط یک دسته هستند!! ولی همین یک دسته هم حسابی به فرار «آمیب»ها کمک میکنند!
مكانيزمها: پرتاب تاس (Dice Rolling) – حافظه (Memory) – تشخیصِ اُلگو (Pattern Recognition)
(برای شناخت کامل مکانیزمهای بازیهای فکری، میتوانید مقالهی «مکانیزم و انواع آن (در دنیای بازیهای فکری)» را در سایت LBMiND.com یا در کانال تلگرامی @LBMiND مطالعه بفرمایید.)
دستهبندي: بازی خانوادگی / بازی دورِهمی (Party Game) / بازی مهارتی – عملیاتی / بازی کارتی / بازی غیرنوبتی (Real-Time) / بازی طنزآمیز
امتیاز، رتبه و جوایز بینالمللی: امتیاز 2/6 از 10، امتیازی است که در سایت BGG برای «پنیک لب» ثبت شدهاست و این بازی، در بین هزاران «بازی دورِهمی»، رتبهی 208اُم را دارد -که برای یک «بازی کارتی» رتبهی بدی نیست.
همچنین «پنیک لب» موفق به دریافت جایزهی «بهترین بازی کارتی» از «UK Games Expo – 2012» شده و کاندیدای دریافت جایزهی (KinderSpielExperten – 2014) «بهترین بازی برای سنین 8 تا 13 سال» نیز بودهاست.
قوانين و چگونگی بازي (GamePlay): همهی اجزاء بازی (همانطور که در تصویر بالا میبینید)، شامل 16 کاشی «آمیب»، 3 کاشی «آزمایشگاه» (که «محل» و «جهت» حرکت «آمیب» را مشخص میکند)، 3 کاشی «اتاق دگردیسی» و 3 کاشی «دریچهی تهویه» را در وسط میز بازی گِرد بچینید. سپس یکیاز بازیکنان، هر 4 «تاس» بازی را برداشته و همزمان میاندازد: 3 «تاس»، بهترتیب، «شکل»، «طرح» و «رنگ»ِ «آمیب» مورد نظر را مشخص میکنند و «تاس» چهارم، مشخص میکند که «آمیب» فراری، از کدام «آزمایشگاه» و در کدام جهت فرار کردهاست!
بلافاصله، همهی بازیکنان باید تلاش کنند «آمیب» گمشده را پیدا کنند! مُنتها باید دقت کنند که هر بار رد شدن از «اتاقهای دگردیسی» و هر بار وارد شدن به «دریچههای تهویه»، میتواند شرایط بازی را کلاً تغییر دهد! تنها چیزی که هرگز تغییر نمیکند، «جهت حرکت آمیبها»ست. اگر «تاس چهارم» -مثلاً- جهت ساعتگرد را انتخاب کرده باشد، «آمیب» تا لحظهای که به دام بیفتد، همواره ساعتگرد حرکت میکند و برعکس!
اگر «آمیب» وارد یکیاز «دریچههای تهویه» شود، همهی کاشیهای بین آن «دریچه» و «دریچه»ی بعدی،
بازیکنی که زودتر از بقیه بتواند «آمیب» فراری را پیدا کند، یک «ژتون» (شمارنده) بهعنوان پاداش میگیرد و در پایان، کسی که بیشترین «ژتون» (شمارنده) را در اختیار داشته باشد، برندهی بازی خواهد بود.
میزان پیچیدگی و نیاز به زبان خارجی: درجهی سختی «Panic Lab»، 33/1 از 5 است که نشاندهندهی پیچیدگیِ نهچندان بالای آن است. یادگیری قوانین این بازی، بسیار ساده است ولی پیروزی در آن…؟! بماند…!!
راهنمای «پنیک لب» به فارسی ترجمه شده و از طریق سایت شرکت (www.LBMiND.com) و سایر صفحات مَجازی شرکت، در اختیار علاقهمندان عزیز قرار گرفتهاست.
برای بازیکنان کمسنوسالتر یا کمتجربهتر، میتوان بازی را سادهتر برگزار کرد؛ مثلاً میتوان «دریچههای تهویه» یا «اتاقهای دگردیسی» را از بازی حذف کرد؛ بدینترتیب حتی کودکان هم میتوانند در این بازی شرکت کنند.
تعداد و سنّ بازيكنان: طبقِ توصیهی خود بازی، از 2 تا 10 نفر (7 یا 8 سال بهبالا) میتوانند در این بازی شرکت کنند -که همین نکته، «پنیک لب» را به یکیاز بهترین انتخابها برای مهمانیها و جمعهای دوستانه تبدیل میکند.
امّا نکتهای که برای تعیین تعداد بازیکنان خیلی مهم است، این است که همهی بازیکنان بتوانند بهتساوی و عادلانه، به همهی کاشیهای روی میز دسترسی داشته باشند؛ در غیر اینصورت، «انصاف» در بازی رعایت نشده و «تعادل» بازی بههم میخورد.
از طرفی، شما میتوانید بهعنوان تمرین و برای افزایش قدرت عکسالعمل خودتان، «پنیک لب» را تنهایی نیز بازی کنید!
مدّت زمان بازي: بین 10 تا 30 دقیقه
توسعههای (Expansions) بازي: در حال حاضر، تنها توسعهی بازی «پنیک لب»، کاشی «Shower» یا «دوش» (ارائهشده در سال 2016) است که اگر «آمیب» از آن گذر کند، تمام تغییرشکلهایی که قبلاً داده، بیاثر شده و «آمیب» به شکل اوّلیهی خود برمیگردد!!
كيفيت قطعات و طراحي تصويري بازي: تصویر سازِ «پنیک لب»، «ماکسیم سیر»، دنیای بسیار زیبایی خلق کرده که شامل انواع و اقسام «آمیب»های تکچشم و دو چشم و خالخال و راهراه و قرمز-نارنجی و سبز-آبی است؛ همینطور 4 «تاس» فوقالعاده زیبا، از جنس پلاستیک فشرده؛ بهاضافهی کاشیهای مقوایی «آزمایشگاه»، «اتاقهای دگردیسی» و «دریچههای تهویه» -که همگی از بهترین کیفیتهای ممکن برخوردار هستند.
سخن پاياني: «Panic Lab» بازی «دادهپردازی و واکنش» است! شما باید به سریعترین شکل ممکن و البته پیشاز رُقبای خود، تمامی اطلاعات موجود -یعنی اطلاعات بهدستآمده از «تاس»ها، شکل نهایی «آمیب»، جهت حرکت آن و…- را بررسی کرده و نسبت به آنها «واکنش» نشان دهید. در «پنیک لب»، ثانیهها و چهبسا، صدمثانیهها تأثیرگذار و تعیینکننده هستند؛ اگر در تشخیص بین راهراه بودن یا خالخال بودنِ یک «آمیب» لحظهای تردید کنید، ممکن است یکیاز رُقبا، آن «آمیب» را مالِ خود کند!
امّا جُدا از بحثِ «رقابت» -که بسیار پُرهیجان و جذاب هم هست- میتوان به «پنیک لب» بهچشمِ یک «افزایشدهنده» یا یک «تقویتکننده» نگاه کرد؛ این بازی، با «مکانیزم» جالبی که دارد، هر دو نیمکرهی مغز را درگیر کرده و همزمان، هماهنگی بین مغز، چشمها و دستها را شدیداً تقویت کرده و افزایش میدهد.
معرفی و بررسی بازی «Panic Lab» / نویسنده: کیومرث قنبری آذر