معرفي طراح، ناشر و تاریخچهی بازی: خالقِ بازی «OVO»، «راشل فولون»، بانوی طراح فرانسوی است که طراح چندان نامداری نبوده و «OVO» مهمترینِ بازیِ وی محسوب میشود. این بازی، برای نخستین بار، در سال 2013 و از سوی کمپانی فرانسوی «Gigamic» منتشر شد و به احتمال زیاد، بنا به دلایلی، در سال 2018 از چرخهی تولید خارج خواهد شد (قابلتوجه کلکسیونرهای بازی فکری). واژهی «OVO» بهمعنای «تخممرغ» یا «بیضی» بوده و وجه تسمیهی این بازی، مُهرههای تخممرغشکل آن هستند!
تِم، روند داستاني و هدف بازي: «ارتشهای تخممرغی» آمادهی نبرد نهایی هستند! ارتش سرخ، بهفرماندهی «جنابسرگرد اُملت»؛ ارتش آبی، بهفرماندهی «جنابسرگرد آبپز»؛ ارتش سبز، بهفرماندهی «جنابسرگرد عسلی» و ارتش زرد، بهفرماندهی «جنابسرگرد دو زَرده»! البته این نبرد، بهلطف خدا، بدون درد و خونریزی انجام میشود و فقط کافی است افرادِ هر ارتش، به اردوگاه یکیاز دشمنان بروند و بهسلامت به اردوگاه خودی برگردند! همین! بههمینسادگی! خوب… البته… نه بههمینسادگی!! رسیدن به اردوگاه دشمن، کارِ چندان سختی نیست ولی بهسلامت برگشتن از آن، واقعاً دشوار است! چرا؟! زیرا تخممرغها بههنگام بازگشت، برای اجتناب از درگیری با افراد دشمن، مجبور به تغییرقیافه هستند و مشکل اینجاست که تخممرغها بسیار بیاستعدادند و همهشان فقط یکنوع تغییرقیافه را بلدند! بنابراین در راه بازگشت، «شانه»ی جنگ (شما بخوانید «میدان جنگ») پُر میشود از تخممرغهایی که همه شبیههم هستند! آنقدر شبیه که حتا خود «جنابسرگرد دو زرده» هم نمیتواند افراد خودش را از افراد «جنابسرگرد عسلی» تشخیص بدهد!!
مكانيزمها: حرکت شبکهای (Grid Movement) – حافظه (Memory)
(برای شناخت کامل مکانیزمهای بازیهای فکری، میتوانید مقالهی «مکانیزم و انواع آن (در دنیای بازیهای فکری)» را در سایت LBMiND.com یا در کانال تلگرامی @LBMiND مطالعه بفرمایید.)
دستهبندي: استراتژی / استراتژی انتزاعی (Abstract Strategy) / حافظهای (متّکیبر حافظه)
امتیاز، رتبه و جوایز بینالمللی: امتیاز «OVO» در سایت معتبر «BGG»، از 5/5 از 10 میباشد که امتیاز خوبی نیست و بهنظر میرسد کمی نسبتبه این بازی، کملطفی شدهاست!
قوانين و چگونگی بازي (GamePlay): هر بازیکن، تعدادی تخممرغ در اختیار دارد (این تعداد، با توجه به تعداد بازیکنان، تغییر میکند) که باید آنها را به ردیف نهایی در طرف مقابل خود (یا گوشهی مقابل) رسانده و سپس به جای اولیهشان برگرداند. تخممرغها در هر نوبت میتوانند یک خانه به اطراف (عمودی، افقی، اریب) حرکت کنند یا از روی تخممرغهای مجاور خود (از هر رنگی که باشند) بپرند. نکتهی بسیار مهم این است که تخممرغها وقتیکه به طرف مقابل صفحه میرسند، بلافاصله سَر و تَه میشوند! چرخشِ تخممرغها باعث میشود که همهی آنها کاملاً شبیه یکدیگر شوند زیرا قسمت پایینیِ همهی تخممرغها -که البته در اینجا برعکس بوده و قسمت بالایی تخممرغها، پهنتر از قسمت پایینی آنهاست!- کاملاً سفید بوده و هیچ نشانهی خاصّی ندارد! در این میانه، تنها عاملی که برای تشخیص تخممرغهای خودی، به کمکِ بازیکن میآید، «حافظه» است. در حقیقت، هر بازیکن باید مکان دقیق هریکاز تخممرغهای خودی را به خاطر بسپارد تا در حرکت دادن آنها دچار مشکل نشود! بازیکنان ممکن است بهاشتباه تخممرغهای یکدیگر را حرکت دهند امّا برای پرهیز از چنین اشتباهاتی، بازیکنان حق دارند در نوبت خود، بهجای حرکت دادن یک تخممرغ، یکیاز تخممرغهای سَر و تَهشده را از جای خود خارج کرده و مخفیانه نگاهی به آن میاندازد. بازی پیش میرود و هر بازیکنی که فکر میکند یا مطمئن است که توانسته همهی تخممرغهای خود را صحیح و سالم به اردوگاه خودی برگرداند، پایان بازی را اعلام میکند… امّا حسابی مراقب باشید! زیرا اگر اشتباه کرده باشید، در بازی 4 نفره، از بازی حذف شده و در بازی 2 نفره رسماً و مستقیماً حریف را برندهی بازی کردهاید!!
میزان پیچیدگی و نیاز به زبان خارجی: میزان پیچیدگی یا درجهی سختی «OVO»، 2 از 5 ارزیابی شده و بدینترتیب، جزو بازیهای «تقریباً ساده» محسوب میشود. البته باید توجه داشت که بهخاطر سپردن جای چندین تخممرغ که کاملاً همشکل هستند، گرچه ممکن است در ابتدا چندان دشوار بهنظر نرسد امّا چندان ساده هم نیست!
انجامِ این بازی مطلقاً نیازی به دانستن زبان خارجی ندارد.
تعداد و سنّ بازيكنان: «OVO» برای 2 یا 4 بازیکن 8 سال بهبالا طراحی شدهاست امّا تعداد بازیکنان، تفاوت زیادی در کیفیت بازی ایجاد میکند: در بازی 2 نفره، هر بازیکن، 6 تخممرغ دارد (در مجموع، 12 تخممرغ در بازی هست) که در دو سوی صفحهی بازی چیدمان میشوند و در بازی 4 نفره، 4 تخممرغ (در مجموع، 16 تخممرغ) که در 4 گوشهی صفحه چیدمان میشوند. «OVO» را میتوان 3 نفره نیز بازی کرد ولی در این حالت، تعادل صفحه بههم ریخته و تا حدّ زیادی از تناسب و جذّابیت بازی، کاسته میشود. مثل اکثر بازیهای «استراتژی انتزاعی»، حالت 2 نفرهی «OVO» بهتر، جدّیتر و دقیقتر و حالت 4 نفرهی آن شلوغتر و غیرقابلپیشبینیتر میباشد.
مدّت زمان بازي: حدود 20 دقیقه
توسعههای (Expansions) بازي: ندارد.
كيفيت قطعات و طراحي تصويري بازي: صفحهی «OVO» بهشکل یک شانهی تخممرغ سبزرنگ 6 در 6 و از جنس پلاستیک فشردهی درجه یک و بسیار باکیفیت تولید شده و 20 مُهرهی آن نیز همانطور که بارها اشاره شد، بهشکل تخممرغهایی سفیدرنگ هستند که قسمت بالایی آنها با نشانههای رنگی علامتگذاری شده و قسمت پایینی آنها کاملاً یکسان است. این تخممرغها نیز از جنس پلاستیک فشردهی فوقالعاده مرغوب تولید شدهاند. از آنجا که «OVO» یک بازی انتزاعی است، صفحه و مُهرههای آن، خیلی جذّاب یا زیبا نیستند ولی میتوان گفت که بهنسبت از ظاهری قابلقبول و محکم -مناسب برای یک بازی انتزاعی- برخوردار است.
سخن پاياني: در مجموع میتوان گفت بازی «OVO»، یک بازی فکری بسیار جدّی است که بهواسطهی ماهیت خاصّش میتواند شرایط مختلف و متفاوتی را تجربه کند! با دو بازیکن مصمّم و جدّی، این بازی تبدیل میشود به یک رقابت بسیار جدّی و نفسگیر که واقعاً قدرتِ حافظهی بازیکنان را به چالش کشیده و به بوتهی آزمایش میگذارد. امّا کافی است یکیاز بازیکنان بخواهد -بهقول معروف- از سرِ دلسیری یا بدون توجه و تمرکز بازی کند! آنوقت است که هرجومرجی عجیب و غریب بر بازی مستولی میشود و چنین هرجومرجی، یک بازیکن جدّی را خسته و دلزده خواهد کرد. پس توصیه میشود که اگر بازی برایتان جدّی است، برای خودتان بهدنبال یک حریف قَدَر بگردید و 2 نفره بازی کنید امّا اگر بیشتر بهدنبال تفریح کردن هستید، حتماً 4 نفره بازی کنید و حتا اگر جای همهی تخممرغها هم یادتان بود، عمداً خود را به فراموشی بزنید و تخممرغهای دیگران را جابهجا کنید!!
معرفی و بررسی بازی «OVO»
نویسنده: کیومرث قنبری آذر