نگاهی به بازی مراکش

هیاهویی پُرهیجان و رقابتی تماشایی در بازار فرش‌فروش‌ها

در بازار فرش‌فروش‌ها غوغایی برپاست! جناب “عَصّام” با طَربوشی بر سر و عَبایی به تن و با سبیلی از بناگوش در رفته، سرحال و قبراق در بازار می‌چرخد تا بهترین و زبر و زرنگ‌ترین تاجرِ فرشِ مراکش را -که چه‌بسا لیاقتِ دامادیِ او را هم داشته باشد!!- انتخاب کند

مراکش، یک بازی خانوادگی ساده است که برای ۲ تا ۴ بازیکن طرّاحی شده و در حالتِ چهارنفره، به جذّاب‌ترین شکلِ خود می‌رسد. قوانین بازی، بسیار ساده و روشن [بدون پیچیدگیِ بی‌مورد] هستند و حتا کودکان 6 یا 7 ساله نیز -با اندکی Marrakechصبوری- می‌توانند آن‌ها را فرا بگیرند: “عَصّام” را در بازار حرکت دهید و فرش‌های خود را در خانه‌های مجاورِ او پهن کنید؛ فقط مراقب باشید که “عَصّام” را روی فرش‌های دیگران نبرید تا مجبور به دادنِ “تاوان” نشوید!

در مراکش، همان‌قدر که “شانس و تصادف” نقش دارند، “زیرکی و موقعیت‌سنجی” نیز نقش دارند؛ دُرست است که “میزان” حرکتِ شما را تاس تعیین می‌کند امّا “جهت” حرکت‌تان را خودتان تعیین می‌کنید! اگر کمی باهوش و دقیق باشید، می‌توانید “عَصّام” را به بهترین شکل ممکن، حرکت داده و بزرگ‌ترین محوطه‌ی بازار را با فرش‌های خود بپوشانید!

مراکش، بازی “ریسک” و “مخاطره” است. گهگاه با ریسکی به‌موقع، پاداشی بی‌نظیر می‌گیرید و گهگاه، تاوانی سنگین، در انتظارِ شماست! اگر باید ریسک کنید، به‌موقع ریسک کنید و اگر باید تاوان بدهید، کم‌ترین تاوان را بدهید! اگر قرار است تاجِ‌سَرِ فرش‌فروشان مراکش شوید، جسور و بلندپرواز باشید و به رُقبا، مَجالِ نفس کشیدن ندهید و اگر قرار است زمین بخورید، حریفان را نیز با خود به زیر بکشید! این، راز پیروزی در بازار فرش مراکش است

مکانیزم اصلی مراکش، مکانیزمِ Roll and Move (تاس بریز و حرکت کن!) است، یعنی همان مکانیزم کلاسیک مشهوری که اساسِ بازی تخته‌نرد (Backgammon) را تشکیل می‌دهد. سایر مکانیزم‌های موجود در مراکش عبارت‌اند از “حرکت شبکه‌ای” -که سبکِ حرکتیِ جناب “عَصّام” را تعیین می‌کند، “چیدمان کاشی” -این‌جا، تخته‌های فرش، جایگزینِ کاشی‌ها شده‌اند- و “کنترل منطقه” -که اهمیت بسیار بالایی دارد و شما حتماً باید سعی کنید منطقه‌ای  بزرگ از فرش‌های به‌هم‌پیوسته‌ی خود تشکیل دهید تا بتوانید جریمه‌ها و تاوان‌هایی سنگین به رُقبای دندان‌گِردِتان تحمیل کنید!

مراکش، شاهکارِ دومینیک ارهارد (فرانسه – ۱۹۵۸)، برای اوّلین بار در سال ۲۰۰۷ و با نام زلیخا -که اشاره به نامِ دخترِ جناب “عَصّام” داشت!- و از سوی کمپانی زوخ آلمان به بازار آمد امّا در حالِ حاضر، کمپانی ژیگامیک فرانسه، تولید آن را در اختیار دارد

زلیخا… -ببخشید- مراکش، انتخابی جذّاب برای علاقه‌مندانی است که به‌دنبال یک بازیِ نه‌چندان‌پیچیده‌یِ مناسب برای جمع‌های خانوادگی و دوستانه و به‌ویژه آخرِهفته‌ها می‌گردند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا