و خداوند میپل را آفرید…

میپل چیست و سر و کله‌اش از کجا در زندگی ما پیدا شده‌است؟

میپل‌ها، خانواده‌ای از مهره‌های -غالبا- چوبی بازی‌های فکری (یورو-گیم‌ها) هستن که فرمی شبیه به بدن انسان دارن (یعنی با اغماض می‌شه گفت که یک سر، دو دست و دو پا دارن). معمولا میپل‌ها رو با مهره‌های ساده‌ای که در زبان انگلیسی به‌شون Pawn (مهره‌ی پیاده یا سرباز در بازی شطرنج) گفته می‌شه، مقایسه می‌کنن (مهره‌هایی مثل مهره‌های کوریدور یا منچ). این مهره‌ها نسبت به میپل‌ها خیلی ساده‌تر و انتزاعی‌ترن (یعنی فقط یک سر دارن -تازه اون‌م با اغماض- و دیگه خبری از دست و پا نیست).

 

meeples

 

البته این وسط، مهره‌های دیگه‌ای مثل Miniature ها، Peg ها، Token ها، Chip ها، Marker ها، میپل‌های حیوانی  -مثلا خرگوشک‌های بامزه‌ی دیکسیت- و خیلی موارد دیگه هم هستن که پرداختن به همه‌شون واقعا نیازمند یه فرصت مناسبه و این‌جا نمی‌شه در مورد همه‌شون صحبت کرد.

و اما نکته‌ی جالبی که شاید خیلی‌ها ازش اطلاع نداشته باشن، اینه که میپل، یک واژه‌ی قدیمی نیست و اصولا یک واژه‌ی من‌درآوردیه که عمرش به 21 سال هم نمی‌رسه. بعضی‌ها معتقدن که این واژه رو برای اولین بار، جناب کلاوس-یورگن ورده (Klaus-Jurgen Wrede) در شاهکار مشهورشون، کارکاسون (محصول 2000) به کار برده‌ن ولی ظاهرا نقل صحیح‌تر اینه که اولین بار، خانم آلیسون هنسل (Alison Hansel) -که ظاهرا نویسنده و بلاگر مشهوری هستن- در هنگام انجام بازی نام‌برده (در نوامبر 2000)، با درهم آمیختن کلمات My و People (به معنی “آدم‌ها یا آدمک‌های من”) به واژه‌ی Meeple دست پیدا کرده‌ن (حالا چرا به واژه‌ی Meople دست پیدا نکرده‌ن، خدا داند)… ولی خب به هر حال، هر جور که حساب کنین، بالاخره یه سر نخ به کارکاسون می‌رسه.

meeple family

از بین بازی‌های میپلدار باحال می‌شه به کینگدومینو، معبد ال‌دورادو، فرار از آتلانتیس، مهاجمان دریای شمال، معماران امپراتوری غرب، فرابورس، درفتوسورس و کلی موارد دیگه اشاره کرد…

شما بهترین بازی میپلداری که می‌شناسین و تجربه کردین، چیه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا