نگاهی کوتاه به زندگی و آثار اووه روزنبرگ
طرّاح آلمانی و یکی از بنیانگذاران کمپانی Lookout Games
خالقِ Patchwork، Caverna و Nova Luna
روزنبرگ، در ۲۷سالگی و با خلقِ بازی کارتی بونانزا، به شهرت جهانی رسید. ایشون همچنین خالقِ بازی مشهور اگریکولا هم هست؛ اگریکولایی که موفق شد در سپتامبر ۲۰۰۸ و بعد از یه مدّت نسبتاً طولانی، بازی پورتوریکو رو از تخت پادشاهیش در سایت BGG به زیر بکِشه و تا مارچ ۲۰۱۰، بالاترین رتبهی سایت رو به خودش اختصاص بده!
بیشترین شهرت روزنبرگ بهواسطهی طرّاحی یورو-گیم های پیچیده با تِمِ اقتصادی و ایجاد مکانیزمهای نوآورانه در بازیهای کارتی به دست اومده؛ بازیهای ایشون همچنین بهخاطر قابلیت فوقالعادهی بازی شدن بهصورت تک-نفره هم مشهور هستن…
اووه روزنبرگ از ۱۲سالگی، سرگرم کار بر روی مکانیزمها و امکانات مختلف بازیهای فکری شد. ایشون در دوران مدرسه، موفق به طراحی چند “بازی ایمیلی” (بازیهای مختلفی که از طریق ایمیل انجام میشوند) شد و هنگامیکه به کالج میرفت، اوّلین کار برجستهاَش، Bohnanza رو به کمپانی بزرگ آمیگو فروخت. بعد از پایان تحصیلاتش در رشتهی آمار -با تمرکز بر موضوع “توزیع احتمالات در حافظه”- حرفهی اصلی ایشون، طرّاحی بازیهای فکری بوده…
روزنبرگ در سال ۲۰۰۰، بههمراه عدّهای دیگه از طرّاحان بازیهای فکری، کمپانی Lookout Games رو پایهگذاری کرد که این کمپانی، چندین توسعهدهنده (اکسپنشن) برای #بونانزا تولید کرد ولی پروژههای بزرگترِ روزنبرگ، در ابتدا، کماکان به کمپانیهای بزرگی مثل Amigo و Kosmos سپرده میشد…
از سال ۲۰۰۵، روزنبرگ بر روی بازیهای پیچیدهی استراتژیک با تِمِ اقتصادی متمرکز شد: اوّلین بازی ایشون در این ژانر، یعنی Agricola -که در اکتبر ۲۰۰۷ منتشر شد- در سال ۲۰۰۸، موفق به دریافت جایزهی KennerSpiel des Jahres (بهعنوان بهترین بازی حرفهای یا پیچیدهی سال) شد و تبدیل شد به جزء جداییناپذیرِ زیرگروهِ Worker Placement (یا گُماشتنِ کارگر یا جایگذاری آدمک یا…). بازی دوّمی که روزنبرگ در این ژانر، خلق کرد، Le Havre (محصول ۲۰۰۸) بود. امّا مهمترین و ردهبالاترین بازیهای روزنبرگ، طبق ردهبندی سایت BGG، بازیهای A Feast for Odin (ضیافتِ اودین) و Caverna هستن که -در زمان نگارش این متن، یعنی شهریور 1399 (برابر با سپتامبر 2020 میلادی!)- رتبههای 17 و 25 بازیهای استراتژیک و رتبهی 22 و 27 در بین کلّ بازیهای فکری جهان رو به خودشون اختصاص دادهن!
شاهکارِ دیگهی اووه روزنبرگ -که نشاندهندهی ذهن فوقالعاده منعطف، چندبُعدی و توانمندِ ایشونه- بازی PatchWork (محصول ۲۰۱۴) هستش که -در زمان نگارش این متن- رتبهی 3 بازیهای استراتژی انتزاعی دنیا رو در اختیار داره. بازی cottage Garden (کلبهباغ) هم که در سال ۲۰۱۶، به بازار اومد، تلاشی بود برای توسعهی Patchwork و تبدیلِ اون به یک بازی استراتژی خانوادگی، با تعداد بازیکن بیشتر و قوانین متنوعتر؛ تلاشی که بهعقیدهی برخی، موفق و بهعقیدهی برخی، ناموفق بود!
امّا شاید بشه گفت که موفقترین کارِ روزنبرگ، در دو – سه سال اخیر، نووا لونا یا ماه نو بوده که امسال تونست در بین کاندیداهای اصلیِ جایزهی Spiel هم قرار بگیره و شاید حتی میبایست جایزه رو دریافت هم میکرد ولی قافیه رو نه به راینر کنیتسیا و بازی My City بلکه به زوج جوان کریستیان و دانیهلا اشتور (اشتوهر) و بازی Pictures باخت! در مورد نووا لونا، پیشتر -در مقالهی امشب، شب مهتابه…!- مفصّلاً صحبت کردیم…
مشهورترین و موفقترین بازیهای اووه روزنبرگ، طرّاح بسیار پُرکار و خستگیناپذیر (البته فراموش نکنیم که یکی از شغلهای ثابتِ ایشون، طرّاحی توسعهدهنده یا همون اکسپنشن برای بازیهای بینهایت موفقش، یعنی بونانزا، Patchwork، Caverna و اگریکولا-ست!!):
Bohnanza (1997), Bargain Hunter (1998), Mamma Mia! (1998)
Babel (2000), Bali (2001), Agricola (2007), Le Havre (2008)
At the Gates of Loyang (2009), Merkator (2010), Ora et Labora (2011)
Agricola: All Creatures Big and Small(2012), Le Havre: The Inland Port (2012)
Caverna: The Cave Farmers (2013), Glass Road (2013), Fields of Arle (2014)
Patchwork (2014), A_Feast_for_Odin (2016), Cottage_Garden (2016)
Caverna: Cave vs. Cave (2017), Nusfjord (2017), Patchwork Express (2018)
Reykholt (2018), Spring Meadow (2018), Nova_Luna (2019), Robin of Locksley (2019)
Second Chance (2019), Fairy Trails (2020), Hallertau (2020), Sagani (2020)
نویسنده: کیومرث قنبری آذر