هزاران راه برای برد (استراتژی، استراتژی و استراتژی)

معرفی طراح المانی اشتفان فلد و بازی‌هایش

stefan feld

اشتفان فلد Stefan Feld، یکی از برجسته ترین سازنده‌های سبک یورو گیم در دنیا شناخته می شود که با مکانیزم خاص خود، بازی‌هایش را غنی از استراتژی کم نظیر می کند.  بیشتر آثار اشتفان فلد بزرگ جاهگاه بسیار خوبی در جدول (مخصوصا در بخش استراتژی) دارند.

از بازی‌های خارق العاده طراحِ متفکر اشتفان فلد می توان به Castles of Burgundy، Trajan، Amerigo، bora bora ،bruges ، macao و…  اشاره کرد

استفان فلد درسال 1970 در کشور المان شهر کارلسروهه به دنیا آمد. شغل اصلی او معلمی در یکی از مدارس المان است. او از دوران جوانی به بازی کردن مشغول بود، بازی‌های نظیر Heimlich und co و settlers of Catan و Magic the gatherin و…را زیاد با خانواده و دوستان خود بازی می‌کرد، به بازی‌های نقش آفرینی مانند D&D علاقه داشت اما بازی مثل Monopolyرا نمی‌پسندید. در سال 1998-1997 مراسمی به نام Friedhelm Merz Verlog (مسابقه‌ای برای طراحی برد گیم در المان بود) برگذار شد، از آنجایی که فلد بازی‌های زیادی تجربه کرده بود و مکانیزم ها را میشناخت و آشنایی کافی داشت در این مسابقه شرکت می‌کند و به مقام دوم دست می‌یابد. در پی آن توانست اولین ارتباطش را با ناشران برقرار کند. همین موضوع انگیزه ی بزرگ و ارزشمندی برای جدی پیش گرفتن این حرفه در استفان فلد شد. بعد از آن با  شرکت در جلسات نویسنده و سازنده ها، اولین بازی رسمیش را در سال 2005 به نام Revolte in Rom که همان نسخه المانی Roma  است را منتشر کرد. (ردیف پایین حدوداً وسط آقای استفان فلد را مشاهده می‌کنید)

برجسته ترین موضوع در کار‌های فلد را می‌توان به استراتژی بالا در هر بازی با شانس‌های اندک، استفاده متفاوت از تاس، راه ‌های زیادی برای برنده شدن و برگرداندن بازی به نفع خود نام برد. مکانیک طراحی بازی‌های فلد به شکلی است که راه های بی شماری برای به دست آوردن امتیاز وجود دارد، این دسته از بازی ها را به اصطلاح «سالاد امتیاز» می‌نامند و هر بازیکن با روش‌های مختلفی می‌تواند امتیاز به دست آورد. به گفته فلد برای طراحی بازی‌هایش اول مکانیک و موتور بازی را می‌سازد بعد از این مرحله به دنبال موضوع مناسب می‌گردد، پس از آن همه چیز به یک نام جذاب نیاز دارد و باید منطق با مکانیزم ها مرتبط باشد، سپس در آن تناسب و تعادل به وجود آورد. ناشر بیشتر بازی‌های استفان فلدِ متفکر alea و Ravensburger Spieleverlag GmbH و Queen games بودند و هستند.

استفان فلد از تاس به شکلی استفاده می‌کرد تا هم شانس را در آن بکاهد و هم بازی را با تصمیم گیری فکری تر کند. مثلاً در بازی Castles of Burgundy با فروش تاس می‌توان کارگر گرفت و در ادامه با همان کارگرها عدد تاس را تغییر داد. این سبک در بسیاری از برد‌گیم‌های او وجود دارد همین موضوع استراتژی بازیهایش را چند برابر کرده است.

بازی های اشتفان فلد

حالا نوبت به معرفیِ بازی‌های وی به ترتیب سال می‌رسد:

revolte in rom

سال 2005 اولین بازی فلد به نام Roma وارد بازار می‌شود. این بازی دو نفره و کارتی (Card Game) همراه با تاس بود که با تم باستانی طراحی و عرضه شد. داستان بازی وضعیتی بحرانی در رم باستان را باز گو می‌کند، که گارد‌های محافظ کشور و مردان مجلس سنا دخالت‌های زیادی در امور کشور انجام می‌دهند. مردم رم در معرض پاشش از یکدیگر قرار دارند. حال شما باید با کارت‌های که در اختیار دارید از جمله: کارت برج (tower) و گارد ویژه امپراتوران (Praetorian Guard) برای محافظت از قدرت و نقاط پیروزی استفاده کنید یا به جای آن ترجیح می‌دهید با کنسول (Consul) و تریبون ها (Tribune) کار کنید تا مهارت‌هایتان را نشان دهید. هر کسی که از راه‌های هوشمندانه موفق به استفاده از ارتباطات و مدیریت کارت‌های خود شود، در نهایت بازی را برده و سزاوار گرفتن victor’s laurels (تاج گل برگ بو) است.

یک سال بعد در 2006 فلد بازی‌ای با موضوع دزدان دریایی به نام Rum & Pirates را با تعداد نفرات بالاتر (2-5) طراحی کرد و شرکت alea انتشار بازی را برعهده گرفت. Rum and Pirates بازی نسبتا ساده برای 9 سال به بالاست. مقیاس پیچیدگی این بازی از 1 (ساده) تا 10 (سخت) ، امتیاز 2 را گرفت. (این دلیلی برای بد بودن بازی نیست برای مثال برد‌گیم‌های wyatt earp و Chinatown هم امتیاز 2 را دریافت کردند که در جذابیت این بازی ها شکی نیست)

سال 2007 دو بازی Notre Dame و In the Year of the Dragon طراحی کرد.

Notre Dame بازی اقتصادی است که عصر تحولات نوین فرهنگی در دوره‌ی رنسانس را به نمایش می‌گذارد. مکانیزم بازی بر پایه کنترل منطقه‌ای (Area control) و کشیدن کارت (Card Drafting) بنا شده است. در همان سال نامزد بسیاری از جوایز شد که جایزه ی بهترین بازی سال المان را دریافت کرد. در بازی In the Year of Dragon به حال و هوای گذشته حاکمان چین پا می‌گذارد و آن را شرح می دهد. در مورد گیم پلی این بازی این که از مکانیک “ترتیب متغییر مراحل”(Variable Phase Orderاستفاده شده است که در نوع خود بازی را جذاب تر می‌کند که پیش از آن در سال 2002 بازی پورتوریکو (Puerto Rico) پایه گذار این سبک بوده است.

in the name of rose

اشتفان فلد طبق عادت هر سال (حداقل یک بازی) بازی جدیدی طراحی کرد این بار در سال 2008 بردگیمی به نام The Name of the Rose طراحی کرد. او در این بردگیم سبک کاریش را در این بازی دگرگون کرد و مکانیزم مخفی کاری با گذاشتن کارگر (Worker Placement) را جای داد. در این بازی، بازیکنان در نقش راهِبانی هستند که سعی دارند تا حد امکان به جمع آوری امتیازات مشکوک سایر بازیکنان برای تشخیص اینکه چه کسی جنایتکار است بپردازند.

بازی‌های فلد در طی این سال ها به بلوغی در سبک و سیاق خود رسیده بود حال استفان فلد پرکار با دست پر در سال 2009 باز می‌گردد. او در این سال سه بردگیم با مکانیزم های مختلف طراحی کرد.

در ایتدا بازی رومیزی The Pillars of the Earth: Builders Duel را ساخت. یک بازی دو نفره با موتور کشیدن کارت (Card Drafting) و حراج و مزایده (Auction/Biding). سپس نسخه دوم بازی Roma یعنی Arena Roma II را طراحی کرد. نکته جالب در مورد Arena: Roma II این است که هم به عنوان یک بازی مستقل قابل بازی است و هم می توان آنرا با بازی Roma ترکیب کرد.

اما بازی ستایش شده تر او در همان سال چیزی نبود جز macao ! این بازی رومیزی با تم دریایی خود در همان سال سر و صدای بسیاری بوجود آورد و نامزد پنج جایزه شد اما هیچ کدام را نتوانست دریافت کند. ماکائو (macao) در واقع شهری ساحلی در چین است. بازیکنان در بازی رول ماجرا‌جو های پر انرژی و جسور را بازی می‌کنند که درمقابلشان بسیاری از وظایف و چالش‌های هیجان انگیز وجود دارد. مدیریت دست (hand management)، ساخت مجموعه (Set Collection)، کشیدن کارت (Card Drafting) و از هسته‌های اصلی موتور این بازی هستند.

فلد سال 2010 را با چهار بازی ریز و درشت به پایان رساند! آقای فلد بازی کوچکی با تم فوتبال به اسم Spiel mit Lukas: Dribbel-Fieber را با همکاری Wolfgang panning (یکی از گسترش دهنده‌های بازی Alhambra) طراحی کرد. بازی کوچک و البته سرگرم کننده دوم It Happens.. است، با موضوع مورچه و مورچه‌خوار که همراه با تمِ شوخ و کارتونی خود جذابیتی خاص به بازی اضافه می‌کند. بازیهای The Speicherstadt و Luna دو بازی دیگرش در همان سال بود. بهترین بین این چهار برد‌گیم که منتشر کرد میتوان به Luna با ژانر فانتزی و مکانزیم کنترل منطقه‌ای (Area Control) اشاره نمود.

سال شاهکار‌های استفان فلد، سال 2011 …

به جرأت می‌توان گفت اوج بلوغ استراتژی محضِ فلدِ متفکر، همین سال 2011 است.

The Castles of Burgundy:

the castle of Burgundy

این بازی انفجار تفکر و چینش استراتژیست!!

چنان تعادل حیرت انگیزی در کل بخش‌های این بازی هم در گیم پلی و هم در تم بسیار دلنشینش وجود دارد که کاری جز تعریف و تمجید از آقای فلد نمی‌توان کرد. همین مسائل باعث شد که یکی از بی نقص ترین و جذاب ترین بازی‌های استراتژیک دنیا ساخته شود. داستان بازی در قرون وسطی اتفاق می‌افتد. مکانیزم استفاده از تاس (Dice Rolling) با قرار دادن کاشی (تایتل) و… را دارد. مانند بسیاری از بازی‌های دیگر فلد، “سالاد امتیاز” جزئی از اصل بازی قرار دارد.

قلعه‌های برگندی نامزد جوایز متعددی شد از میان آن ها توانست از مجله Game Magazine جایزه بهترین بازی استراتژی پیشرفته را دریافت کرده و همچنین جایزه بهترین بازی را از Meeple’s Choic (از بحث و گفتگو در اینترنت توسط کاربران جایزه داده می‌شود) دریافت کند.

Trajan:

trajan

شطرجی رنگ و زیبا شده به غایت پیچیده در ذهن…

داستان Trajan در روم باستان شروع می‌شود، یک بازی که در آن بازیکنان تلاش می‌کنند تا نفوذ و قدرت خود را در زمینه‌های مختلف زندگی رومی ها مانند نفوذ سیاسی، تجارت، سلطه نظامی و دیگر بخش‌های مهم فرهنگ رومی، افزایش دهند. با شش بخش موجود در بازی (ارتش ، بندر، سنا، عمران و…) با پر کردن هر کدام با توجه به وضیعت قوی تر می‌شوید و امتیاز بیشتری به دست می‌آورید. به معنای واقعی باید استراتژی پیشرفته ای در این بازی پیش بگیرد تا پیروز آن باشید. سه کار باید در این بازی همیشه و حتما انجام دهید عبارت‌اند از:

1-فکر کردن به استراتژی 2-عملی کردن استراتژی 3-از دوباره انجام دادن مراحل 1و2

از مهمترین جوایزی که بردگیم تراژان بدست آورد به جایزه Game Magazine یه عنوان بهترین بازی در سال 2013 و جایزه بهترین بازی استراتژی از International Game Award را نام برد.

بازی سوم او در سال 2011 به نام Strasbourg بود. تم بازی در قرن پانزده است در آن باید با استفاده از مهارت‌های سیاسی شهر سازی انجام دهید و امتیاز جمع کنید. مکانیزم قرار دادن کاشی، کنترل منطقه ای (Area control) و حراج و مزایده (Auction/Biding) از اصول اصلی بازی است.

amerigo

بعد از یک سال بدون طراحی بازی، سال 2013 فلد با چهار بازی مانند همیشه قوی به عرصه باز می‌گردد. Bora Bora، Rialto، Bruges، Amerigo نام چهار بازی جدیدش بود. بازی‌های خوش ساخت فلد هنوز ادامه داشت و نشان می‌داد که سال 2012 آنچنان دور از طراحی بازی برای او نبوده، زیرا با چهار بازی قدرتمند در ژانر محبوب فلد یعنی استراتژی پیشرفته زمان زیادی را طلب می‌کند.

– جزیره‌ای مرموز به اسم Bora bora. در بازی مدیریت قبیله‌ای را بر عهده دارید و کار‌های مثلِ پیدا کردن ماهی، ساخت کلبه تا فرستادن کاهنان به معابد و جمع آوری هدایا برای خدایان به نفع خود و… روی دوش هر بازیکنی در این بازی قرار دارد. رتبه عالی استراتژی بازی موجب شد که جایزه رتبه نخست برد‌گیم از دید Meeples’ Choice را کسب کند.

– Rialto شهری مانند ونیز است، که هر بازیکن باید بیشتر از دیگری شهر را توسعه دهد. از جمله توسعه ها مانند، ساخت ساختمان ها و پل ها یا قرار دادن گوندولا ها (به ایتالیائی: gondola یک نوع بلم و قایق پاروئی باریک و دراز است که بیشتر در شهر ونیز ایتالیا برای جابجایی افراد و بارها استفاده می‌شود.) به هم برای اتصال مناطق به یکدیگر نام برد. فلد برای این بازی مکانیزم‌های حراج/مزایده (Auction/Bidding)، کنترل منطقه ای (Area Control) و کشیدن کارت (Card Drafting) در نظر گرفته است.

Bruges: استفان فلد با بازی بروژ به قرن پانزدهم می‌رود، جایی که فرهنگ و تجارت شکوفا شده و شهر هانزا بلژیک را به یکی از ثروتمندترین شهر‌های اروپا تبدیل کرده. بازیکنان نقش خود را در بازرگانانی که بایستی روابط خود را با کسانی که در شهر قدرت دارند حفظ کرده و با یکدیگر برای نفوذ، قدرت و موقعیت خویش در بروژ به رقابت بپردازند. مکانیزم‌های اصلی این بازی مدیریت دست (hand management) و استفاده از تاس (Dice Rolling) می‌باشد.

– در بازی Amerigo بازیکنان با آمریگو وسپوچی (Amerigo Vespucci کاشف و نقشه ‌نگار ایتالیایی است که قاره غربی به نام او «آمریکا» نامیده می‌شود) به کشف سرزمین جدید کمک می‌کنند. بازیکنان جزایر آمریکای جنوبی و مسیر‌های امن تجاری را کشف می‌کنند و شروع به شهر سازی می‌کنند. استفان فلد این بار با شرکت Queen games مشارکت می‌کند که حاصل آن برج انحصاری این شرکت است. برج کوین گیمز (Queen games) که پیش از این در بازیهای مثل: Im Zeichen des Kreuzes، Wallenstein و shogun استفاده شده بود. کار برج به این شکل است که یک سری مکعب کوچک از بالای این برج رها می‌کنید و از پایین برج به صورت شانسی همان یا مقدار کمتری از بیرون می‌ریزد. (موانعی در برج وجود دارد که باعث گیر کردن مکعب ها در برج می‌شود)

 la isla

سال 2014 استفان فلد خستگی ناپذیر دو بازی دیگر طراحی می‌کند که از قضا هر دو در مورد کنترل یک تیم تحقیقاتی است یکی روی زمین (La Isla) دیگری در اعماق اقیانوس (AquaSphere)!

بازی La Isla با مکانیزم زیاد، برای برد‌گیمی با سبک خانوادگی (family) شاید برای چندین دفعه اول پیچیده به نظر برسد اما بعد از درک گیم پلی، فقط فکر می‌کنید و لذت می‌برید. La Isla در جزیره ای ناشناخته شروع می‌شود. بازیکنان یک تیم از پنج دانشمند دارند و هدف این است که گونه‌های حیوانی را به شکلی جذب کنید تا بتوانید روی آنها مطالعه و البته امتیاز دریافت کنید.

AquaSphere یک مرکز تحقیقاتی است که زیر سطح اقیانوس قرار دارد و تیم ماهر شما که شامل مهندس، دانشمند، ربات‌های قابل برنامه ریزی و زیر‌دریایی هایی اکتشافی می شود که تلاش می کنند تا اصلاعاتی که از اعماق اقیانوس به دست آورند. مکانزیم اصلی بازی کنترل منطقه‌ای / تاثیر منطقه‌ای ( Area Influence/Area Control ) است.

استفان فلد چند سالی بود که یکی از بزرگان یوروگیم نامیده می‌شد، اما سال 2015 در کمال نا‌باوری اعلام کرد که میخواهد از طراحی برد گیم دست بکشد…! خوشبختانه فلد فقط به مدت یکسال (2015) طراحی نکرد. سال بعد سه بازی منتشر کرد. در ابتدا او نسخه کارتی شده بازی The castle of Burgundy را طراحی کرد. تفاوت The Castles of Burgundy: The Card Game با نسخه اصلی در این بود که این بازی را تک نفره نیز می توان بازی کرد. بردگیم بعدی Jórvík بود. این بازی در مورد دوره‌ی وایکینگ‌ها و شهر اشغال شده‌ای از انگلستان توسط آنها به نام یورک بود. بازی از دو موتور حراج/مزایده (Auction/Bidding) و گذاشتن کارگر (Worker Placement) استفاده می‌کند. در این بازی، بازیکنان نقش وایکینگ را به عهده می‌گیرند. آنها با خرید کالاها، برگزاری جشن‌های بزرگ، سرمایه گذاری در غارت، راه اندازی کارگران و استخدام سربازان برای دفاع از شهر در برابر حمله امتیاز کسب می کنند. طراحی سوم به نام The Oracle of Delphi نام دارد با ژانر افسانه‌های یونانی. مسابقه‌ای که زئوس، خدای رعد و برق و آسمان برگذار کرده. شما بازیکنان بدون شک، این فرصت طلایی را از دست نمی‌دهید، بنابراین کشتی خود را آشکار می‌کنید و خدمه خود را برای پیگیری در مسیرهای اودیسه افسانه‌ای از طریق آب‌های خطرناک دریای اژه (aegean) دنبال می‌کنید.

jorvik

آقای فلد هر دو بازی سال 2017 خود را با همکاری در طراحی عرضه کرد. مانند سال پیش به سراغ بهترین برگ برنده خود یعنی The Castles of Burgundy می‌رود با این تفاوت که بازی با همکاری Christoph Toussaint تاس محور می‌کنند و اسم بازی راThe Castles of Burgundy: The Dice Game می‌گذارند. این تغییر ها در بازی برگندی آنچنان بین بازیکنان محبوب نشد و اکثریت از بازی اول برگندی بیشتر استقبال می‌کردند.

Merlin: شاه آرتور در جستجوی یک وارث ارزشمند برای خود است. او همراه با مریلین تلاش می‌کند بهترین نامزد در میان شوالیه‌های میز گرد را پیدا کند. بازیکنان شوالیه‌های خود و یا مرلین را با کمک تاس در اطراف میز گرد به حرکت در می‌آورند. در حالیکه شوالیه ها فقط توسط بازیکن مربوطه حرکت می‌کنند، مرلین می‌تواند توسط تمام بازیکنان جا به جا شود! همین موضوع سبب پیچیده شدنش می‌شود. بازی Merlin ژانر افسانه‌ای و تم کار شده‌ای همراه است که حاصل همکاری او و Michael Rieneck و شرکت Queen Games می‌باشد.

مرد تمام نشدنی ما، استفان فلد، اعلام کرد سال 2018 نیز دو بازی دیگر از او منتشر می‌شود. یکی Forum Trajanum با همکاری Michael Rieneck و بازی دیگر Carpe Diem که هر دو با ژانر مورد علاقه فلد یعنی روم باستان ساخته می شود.

فلد را حقیقتاً باید یکی از پر تأثیر‌ترین افراد در این صنعت نام برد، مخصوصاً در سبک یورو گیم که کمک به سزای کرده و باعث پیشرفت فراوانش شده است.

منابع:

www.boardgamegeek.com

www.opinionatedgamers.com

www.spiele-feld.de

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا