تاثیر بازی های رومیزی بر افراد بالای 70 سال

امروزه بحث بازی های رومیزی در جامعه ی ما داغ تر از گذشته شده و طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده است. خیلی ها به تازگی با بازی های رومیزی آشنا شده اند و مسلم است که شاهد تغییری تدریجی در حوزه ی تفریحات و سرگرمی ها هستیم. انتظار می رود این تغییرات روز به روز در جامعه ی ما سرعت بیشتری بگیرد و بازی های رومیزی، نسل به نسل شیفتگان بیشتری پیدا کنند.

بازی های فکری برای افراد بالای 70 سال

در این میان آن چه بسیار دیده و شنیده می شود این باور است که “بازی مال بچه هاست” و انگار ملاک سن و سال در این میان نقش پررنگی ایفا می کند. این در حالیست که در حوزه ی بردگیم ها یا همان بازی های رومیزی شاهد بازی های بسیاری هستیم که برای بزرگسالان طراحی شده است و چنین مخاطبینی را هدف گرفته اند.

پس به نظر می رسد مشکل از جهان بینی نسل های قدیمی تر ماست. شاید با آگاهی بخشی بیشتر در این زمینه و همچنین ارائه ی سند و مدرک علمی، بتوان جامعه ی سالمند سالم تر و شادتری داشته باشیم.

در این مطلب نگاهی می اندازیم به نتیجه ی تحقیقات بر روی گروهی از افراد بالای 70 سال و تاثیر بازی، بر ذهن و روان این افراد:

براساس تحقیقی که در دانشگاه ادینبورو اسکاتلند انجام شد و نتایج آن در نوامبر 2019 منتشر گردید، از بیش از 1000 فرد 70 ساله، آزمون فکر و حافظه گرفته شد. این افراد طی 9 سال، زیر نظر محققین، هر 3 سال این آزمون ها را تکرار کردند و همچنین در مورد میزان بازی آن ها سوال شد.

در این تحقیق همچنین میزان ضریب هوشی افراد که در کودکی آن ها اندازه گیری شده بود و همچنین میزان تحصیلات، سطح اقتصادی و نوع فعالیت آن ها مد نظر قرار داده شد.

سپس محققین نتایج آزمون ها را با توجه به میزان بازی هر فرد مورد تحلیل قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که افرادی که میزان بازی کردن خود را از سن 70 سالگی افزایش دادند به طور محسوسی از حافظه ی بهتر و سرعت تفکر بالاتری به نسبت کسانی که این کار را انجام ندادند، بهره مند بودند.

به گفته ی محققین این دانشگاه، اگرچه زوال عقل در این سنین بسیار رایج بوده و مشکلی اجتناب ناپذیر است، ولی انجام بازی های غیر دیجیتال در کنار رعایت برخی فاکتور های سلامت دیگر از جمله سیگار نکشیدن، عدم مصرف مشروبات الکلی، فعالیت بدنی مناسب و رژیم غذایی سالم، می تواند کمک شایانی به کاهش این روند نماید.

 به گفته ی محققان در جوامع امروزی که زوال عقل و آلزایمر از مشکلات اصلی در دوران سالمندی محسوب می شود، با تشویق سالمندان به انجام بازی های رومیزی می توان از چنین اتفاقاتی پیشگیری نمود.

مترجم: مریم قاسمیه

منبع: https://www.sciencedaily.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا