چک‌ لیست طراحان بازی

توضیحات مترجم درباره‌ی پدیدآورندگان این «چِک‌ لیست»:

 

لودولوژی (Ludology)، یه وبلاگ تخصصی معتبره که حدود هشت ساله که مطالب و پادکست‌های تحلیلیِ باحالی راجع به هر چیزی که به دنیای بازی‌های فکری مربوط باشه، تولید می‌کنه... این وبلاگ یا این مجموعه پادکَست، در سال 2011، به‌توسط جِف اِنگِل‌شتاین (Geoff Engelstein) و رایان استرم (Ryan Sturm)، طراح ها و کارشناس‌های بردگیم آمریکایی، بنیان گذاشته شده... مایک فیتزجرالد (Mike Fitzgerald) و جیل هووا (Gil Hova) -ایضاً طراح های آمریکایی- هم جزو کارشناس‌های معتبرِ این مجموعه پادکست هستن...

کاردبورد اِدیسون (Cardboard Edison)، یه کمپانیِ آمریکاییِ تولیدکننده‌ی بردگیمه و همین‌طور یه سایت که توش پُرِه از ایده‌های خلاقانه و توصیه‌های راهبردی برای طراح‌های بازی... کاردبورد ادیسون، حاصل تلاش کریس زینسلی (Chris Zinsli) و سوزان زینسلی (Suzanne Zinsli)، طراح های جوون آمریکاییه که بازی‌هایی مثل سیلان (Ceylon) و تِسِن (Tessen) رو تو پرونده‌شون دارن...

این فهرست یا چِک‌لیست، شاملِ سوالاتیه که هر طرّاحی، برای بهتر شدنِ بازی‌ش، باید از خودش بپرسه و باید مطمئن بشه که جواب‌های راضی‌کننده‌ای برای اون‌ها داره...

 

تجربه / The Experience

- تجربه‌ی اصلیِ این بازی چیه؟

- چرا باید کسی بخواد این بازی رو تجربه کنه؟

- بازیکن‌ها از چه‌چیزِ این بازی قراره لذت ببَرن؟

- مخاطب هدفِ‌تون کی‌ها هستن؟

- چه‌چیزی این بازی رو از سایرِ بازی‌های موجود تو بازار، متفاوت و متمایز می‌کنه؟

- آیا همه‌ی مکانیزم‌های بازی، تجربه‌ی اصلیِ بازی رو ساپورت می‌کنن؟

- آیا مدت زمان بازی، با تجربه‌ی اصلیِ بازی، تناسب داره؟

- آیا چیزی توی بازی هست که بازیکن‌ها یاد بگیرن یا توش مهارت پیدا کنن؟ آیا این نکته، با مدّت زمان بازی و با تجربه‌ی اصلیِ بازی، تناسب داره؟

- نقاط تعیین‌کننده‌‌ی بازی، کجاها هستن؟

- آیا گیم‌ پلی یا داستانِ بازی، با مدّت زمان و تجربه‌ی اصلیِ بازی، تناسب داره؟

- بازیکن‌ها چطوری با هم تعامل می‌کنن؟ آیا این تعامل، با تجربه‌ی اصلیِ بازی، تناسب داره؟

 

مکانیزم‌ها / Mechanics

- آیا مکانیزم‌های بازی، تازه و نوآورانه هستن؟ آیا خیلی نوآورانه‌ن؟

- آیا عملیات یا حرکاتی توی بازی هست که خیلی تکراری باشه؟ آیا می‌شه اون‌ها رو حذف کرد؟

- آیا به بازیکن‌ها، انگیزه‌ای برای انجامِ کارهای جالب و باحال می‌دین؟

- آیا یه بازیکن تازه‌کار می‌تونه فوراً تشخیص بده که این بازی، چه بازی باحالیه؟

- آیا هیچ‌کدوم از مکانیزم‌های بازی رو می‌شه حذف یا ساده‌تر کرد؟

- کدوم مکانیزم‌های بازی، غریزی یا شهودی نیستن؟ آیا قدم‌های مناسبی برای توضیح دادن یا ساده‌تر کردنِ مکانیزم‌ها برداشته‌این؟

- آیا هیچ‌کدوم از استراتژی‌های بازی، افراطی یا انحرافی نیستن؟ آیا استراتژیِ غالبی توی بازی وجود داره؟

- آیا نقاط شروعِ بازی، به‌اندازه‌ی کافی متعادل هستن؟

- آیا تا آخر بازی، معلوم نمی‌شه کی می‌بَره؟

- امکانِ‌ش هست که یه بازیکن مُبتدی، یه بازیکن حرفه‌ای رو شکست بده؟ چقدر امکان داره؟ آیا این امکان، با تجربه‌ی اصلیِ بازی، تناسب داره؟

- آیا کسی از بازی حذف می‌شه و کنار می‌ره؟ آیا این کنار رفتن، با مدّت زمانی که طرف باید صبر کنه تا بازی تموم بشه یا دوباره برگرده تو بازی، تناسب داره؟

- آیا ممکنه کسی مدّتی از بازی بیرون بمونه؟ اگر می‌مونه، آیا این بیرون موندن، با مخاطب هدف و با تجربه‌ی اصلیِ بازی، تناسب داره؟

- چه‌چیزی بازی رو به‌سمتِ پایان و نتیجه‌ی نهایی می‌بَره؟

 

طراحی گرافیکی - تولید / Graphics - Production

- می‌خواین بازی‌تون با چه قیمتی به فروش بِره؟ آیا این قیمت، با تجربه‌ی اصلی، با مخاطب هدف و با مدّت زمان بازی، تناسب داره؟

- آیا اجزاء و محتویاتِ بازی‌تون، قیمت‌شو ساپورت می‌کنه؟

- آیا اجزاء و محتویات، طوری طراحی شده‌ن که تجربه‌ی اصلیِ بازی رو ساپورت کنن؟

- آیا اجزاء و محتویات، طوری طرّاحی شده‌ن که به لحاظِ حسّی، مکانیزم‌ها رو ساپورت کنن؟

- آیا قوانین بازی، طوری نوشته شده‌ن که هم کارکرد آموزشی داشته باشن، هم کارکرد ارجاعی؟

- آیا کسِ دیگه‌ای قوانین رو بازنویسی یا ویرایش کرده؟

- آیا هیچ‌گونه موارد ارجاعی (کارت‌های رفرنس، توضیحات روی نقشه) مورد نیاز هست؟

- آیا بازی، هدفمند تِست شده؟

- آیا طراحیِ گرافیکی، با تِم، تجربه‌ی اصلی و مخاطب هدف، تناسب داره؟

- آیا فونت‌ها به‌راحتی خونده می‌شن؟ آیا سایزِ متن‌ها مناسبه؟

- آیا آیکانوگرافی کاملاً رسا و گویا هست؟

- آیا تو طراحی گرافیکی، متونِ کارت‌ها یا سایرِ موارد، ابهامی وجود نداره؟

- آیا طراحی گرافیکی، برای کسانی که کوررنگی دارن، مناسبه؟

- آیا طراحی گرافیکی، برای تولید و چاپ به زبون‌های مختلف، مناسبه؟

 

Ludology / Cardboard Edison

مترجم: کیومرث قنبری آذر

 

اشتراک این صفحه در:

ما را از نظرات خود درباره بازی های فکری و مقالات وب سایت مطلع سازید.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

نحوه خرید بازی فکری

1) پس از انتخاب بازی فکری مورد نظرتان، می توانید همه روزه (بجز پنجشنبه و جمعه) در ساعات اداری با شماره های 88728961-021 و 88728962-021 تماس گرفته و کالای مورد نظرتان را سفارش دهید.

2) برای پرداخت می توانید یکی از دو روش زیر را انتخاب نمایید:

الف) پرداخت از طریق کارتهای عضو شبکه شتاب (برای مشتریان تهران و شهرستان ها)

ب) پرداخت نقدی در هنگام تحویل کالا (برای مشتریان تهران)

در صورت تمایل به خرید آنلاین می توانید به فروشگاه اینترنتی سیاره بازی مراجعه کنید.

نکته: لطفاً توجه داشته باشید که در صورت تماس بعد از ساعت 16 روز چهارشنبه، امکان ارسال کالای مورد نظر تا قبل از صبح شنبه وجود نخواهد داشت.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 2و88728961 از ساعت 9:30 تا 17:30 تماس بگیرید.

بازی فکری، تنها بازی فکری کامپیوتری و موبایلی نیست که بر روی گوشی های هوشمند، موبایل های اندرویدی و... نصب می شود. با خرید بازی فکری و اسباب بازی برای کودکانمان، هیجان و شادی را به بازی های آنها برگردانیم.

جستجوی محصولات

جستجوی مقالات