نامزد دریافت جایزهی بهترین بازی سال (Spiel des Jahres 2019)، برای بازی «WereWords»
بیشترِ ما، «تِد آلسپَچ» (Ted Alspach – 1960) را بهعنوانِ خالقِ بازیهای رومیزی «Castles of Mad King Ludwig» (قلعههای شاه لودویگِ دیوانه)، «Suburbia» (حومهی شهر)، «Ultimate Werewolf» (آخرین گرگینه)، «One Night Ultimate Werewolf» (آخرین گرگینهی یکشبه) و «Werewords» -و البته کلّی توسعهدهنده برای بازیهای «Steam» و «Age of Steam»، شاهکارهای «مارتین والاس» (Martin Wallace)- میشناسیم امّا او، یک کارشناس برجستهی نرمافزار و نویسندهای فعّال نیز هست و بیش از 30 کتاب با موضوعات گرافیک، چاپ و نشر و اینترنت، از او به چاپ رسیدهاست. بهعنوانِ نویسنده، مشهورترین آثارِ او، کتابهایی است که در زمینهی آموزشِ نرمافزارِ «Illustrator» به نگارش در آوردهاست، از جمله «Illustrator به زبان ساده» یا «Illustrator برای خنگها» و مجموعه کتاب «انجیلِ Illustrator».
این آمریکاییِ قفقازیتبار، در حدود 8 سال، از کارشناسان و مدیران شرکت «Adobe» بود و در سالهای 1999 تا 2006، بر ارائهی نرمافزارهای ILLUSTRATOR در ورژن های 9، 10، CS و CS2 و Creative Suite CS و CS2 نظارت کرد. او همچنین نامِ خود را بهعنوانِ پدیدآورنده و مخترعِ نمونهای از «فلِرهای وِکتوری» بهثبت رساندهاست (بهنظرم همینقدر کافی است تا کاملاً بفهمیم با چه اعجوبهی همهفنحریفی طرف هستیم؛ برای اطلاعات بیشتر راجع به «Vector-Based Flares»، میتوانید همین عبارت را بههمراه نام «Ted Alspach» در اینترنت جستجو کنید)!!
در سال 2006، «آلسپَچ»، کمپانی «Bézier Games» را راهاندازی کرد و هماکنون نیز بههمراه همسرش، «تونی آلسپَچ»، این کمپانی را اداره میکند؛ یک کمپانیِ تولیدِ بازیهای فکری که بازیهایی از خود «آلسپَچ»، «تام لِهمان» (Tom Lehmann)، «فریدمان فریزِه» (Friedemann Friese)، «اسکات کاپوتو» (Scott Caputo) و «راب دِیویو» (Rob Daviau) را تولید و روانهی بازار میکند. نام «Bézier»، برگرفته از نامِ «پییِر اِتییِن بِزیه» (Pierre Étienne Bézier)، فیزیکدانِ برجستهی فرانسوی و از مُهندسانِ کمپانی «رِنو» است؛ کسی که از پایهگذارانِ علومِ مُدلسازیِ فیزیکی، هندسی و سخت و متخصّصِ ارائهی «منحنی»ها بهویژه در سیستمهای کامپیوتری و مُبدعِ «منحنیهای بِزیه» (Bézier Curves) بود.
بگذریم… «آلسپَچ» در طول دورانِ کاریاَش، موفق به دریافت جوایز متعددی از جمله جایزه یا مُهرِ «Mensa Select» برای بازیهای «قلعههای شاه لودویگِ دیوانه» و «Suburbia»، جایزهی «Meeple’s Choice» برای «قلعههای شاه لودویگِ دیوانه»، جایزهی «Golden Geek» برای «WereWords» و چندین و چند بار کاندیداتوری برای دریافت همین جوایز شدهاست. یکی از تازهترین شاهکارهای او، «WereWords»، هماکنون کاندیدای دریافت جایزهی «Spiel des Jahres 2019»، معتبرترین جایزهی دنیای بازیهای فکری -بهویژه در اروپا- است.
اهالیِ «Bézier Games»، بازیهای خود را «کلاسیکهای تازه» مینامند و معتقدند که بازیکنان، تا سالها میتوانند این بازیها را -که معمولاً از لحاظ تِم و داستان، بسیار غنی هستند- دوباره و دوباره تجربه کنند و همواره از این تجربهها لذّت ببرند.
«آلسپَچ»، در صورتِ دریافت جایزهی «Spiel des Jahres 2019» میتواند به فروشِ 300 تا 500هزار نسخهایِ «WereWords»اَش امیدوار باشد…